Filter till utluft i bulkförråd

Skriv svar
annaflash
Frö

Filter till utluft i bulkförråd

Inlägg av annaflash »

Hej,

Vi flyttade in i vårat hus oktober 2022 och fick lära oss hur pellets fungerar rätt fort!
Den tidigare ägaren hade drabbats av alzheimers och vi fick ingen jättebra överlämning.. vi löste det rätt bra.

Problemet är att när de städade ut de sista så tog dom med sig filterstrumpan som satt på ut-luften till bulkförrådet. Jag har ingen aning om vilket filter som behövs eller vad som passar.
Är det någon som har tips?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Filter till utluft i bulkförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har aldrig använt filter.
Blir lite dammigt runt öppningen men det försvinner efter några dagar.
Testa utan om det inte stör grannarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!

Inlägg av Snapphane »

Jag har egentillverkade filter som enl. flera chaffisar är det bästa de sett. Har sålt flera till nöjda bulkägare.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Jag använder mig av ett påslakan som är ihopsytt till lagom öppning för avluftningsrörens diamater. Väldigt enkelt att fixa själv.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
annaflash
Frö

Inlägg av annaflash »

nissetib skrev: sön 31 aug, 2025 07:51 Jag använder mig av ett påslakan som är ihopsytt till lagom öppning för avluftningsrörens diamater. Väldigt enkelt att fixa själv.
Jag har läst om detta förut, men det kändes ändå som att tyget kanske var lite för tätt..
Nu när vi har ett trasigt lakan kanske man ska sy ihop något och testa ändå! 🙂
Snapphane
Energiprofet!

Inlägg av Snapphane »

De filter jag tillverkat och sålt, består av två påsar med en speciellt utvald glasfiber- samt nylonväv.
Mitt ena hus har stående mörk träpanel som - pga den vanligaste vindriktningen riktas mot fasaden, skulle bli full med pelletsdamm. Vid annan vindriktning hade det inte behövts filter. Det är nog inte ovanligt med dammproblem eftersom chaufförerna ofta under 20++ år sagt ”bra att du har filter”.
Det andra huset har putsad fasad med luftutsläpp rätt i vindögat. Jag blev med bestämdhet rådd att ha filter. ”Du riskerar annars att behöva spola hela fasaden” sa brännarinstallatören.
Volymen damm/spån efter inblåsning tre till fem ton, brukar vara ca några liter.
Om jag byggt förråd idag skulle jag gjort tre utblås 20 cm i diam för att minimera flödeshastigheten. Kanske slipper man filter då.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar