Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

cxenroute
Späd planta

Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

Inlägg av cxenroute »

Ja, som ny på forumet försöker jag lösa frågan med varför internpumpen tystnade (kanske heter värmeväxlare?). Den har i och för sig snurrat många år från och till men jag ser inget speciellt som skulle fått den att tystna. Jag kör bara elpatronen sommartid och då behövs internpumpen för att få vattnet varmt. Finns det någon säkring? Vad annars?
Tacksam för tips!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan vara pumpen, som pumpar pannvatten genom värmeväxlaren, som gett upp men det kan även vara flödesgivaren i tappvattenkretsen som startar pumpen när tappning sker.
Båda sitter bakom frontpanelen. Du får börja med att kolla om pumpen får ström vid tappning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Bra tips där, nu har jag kanske inte full utrustning för att mäta rätt, en "multimeter" ligger någonstans, hur mäter jag med den? Det finns en på/av knapp till höger "internpump" som varit på en längre tid. När jag slog av den (den har gått under hela sommaren) och nästa dag slog på igen hände inget mer, pumpen gick inte igång. Flödesgivaren förstår jag mig inte riktigt på - jobbar den verkligen? Om internpumpen går på automatiskt när varmvattenkranen öppnas borde det ju inte svalna efter en halv minut?
Om det är pumpen som kärvar - kan jag skruva bort den stora skruven i mitten på internpumpen och försöka vrida på den "lilla skruven" i mitten? Eller förstör jag något då?
EDIT:
PerSta skrev: fre 24 nov, 2023 16:00 Fixat på 10 minuter! Jag lossade två skruvar och fällde ner frontpanelen och där innanför satt en likadan Grundfos cirkulationspump som jag har två av till centralvärmen. Jag tog bort täckskruven till motoraxeln och ruckade på axeln med en stjärnskruvmejsel och problemet var löst. Lärdomen är att även denna cirkulationspump skall köras då och då via strömbrytaren. Det kommer jag säkert ihåg till nästa sommar.
Någon hade redan fixat problemet, men när jag försökte mig på samma process (finns inget bra spår på motoraxeln, något mindre spår för flatskruvmejsel) och tog i något för att försöka vrida motoraxeln - flög en metallbit loss från motoraxeln. Jaha! Och där står jag nu och då är det väl byte av Grundfos-pump då? Måste hela pumpen bytas eller kan det gå att "bara" byta främre partiet (med fyra skruver) och låta rören sitta kvar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Satt pumpaxeln fast, så är det möjligt att byta drivsidan, alltså motordelen med impeller, om du kan få tag på en sådan. Då behöver inte rörkopplingarna röras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Åkej, då var det bara det, att få tag på en sådan, begagnad antager jag någonstans, vem kan ha?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Drivsidor finns i regel om pumpen inte är allt för gammal. Sök på fabrikat och beteckning.
Vad är det för beteckning på din pump?
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Beklagar sent svar, men nu fick jag upp fronten för att plåta en bild, får se om jag får in den...
Bild
Nä, bilden vägrar; nå - en GRUNDFOS Type UPS 25-40, (180, P/N: 59444406, PC: 0437, IP44, TF 110, Class F, Max 10 bar)

Kan jag ersätta med en pump 25-60?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du får lagga din bild på en extern bildsajt och länka till den i ditt inlägg.
Går att ersätta en 25-40 med en 25-60, men den senare har högre kapacitet och drar mer ström.
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Vad jag kan se på olika säljforum så finns det begagnade pumpar men ännu ej någon exakt som den jag har i horisontellt läge, i princip samtliga till salu har vertikalt läge på röranslutningen. Låt säga att jag köper in en pump 25-60 och skruvar loss "pumpdelen" (drivsidan? - och skruvar förresten, brukar insex-skruvarna sitta som berg?), kommer jag att behöva en ny packning då? Om det finns någon sådan? Och var finner jag en sådan packning?
Många frågor blir det för oss amatörer men lite spännande ändå att försöka klara av meckandet själv, i synnerhet som min tidigare expert inte längre åker ut på uppdrag (jobbar bara hemma i verkstaden).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Oavsett hur pumpen ser ut man köper, behöver man ibland vrida drivsidan för att passa installationen. Man lossar fyra skruvar och varsamt, med hänsyn till packningen, vrider motordelen så elkablarna ansluts underifrån. Allt för att minimera vatteninträngning i kopplingsboxen.
Om du inte får tag i en drivsida eller om en komplett pump är billigare, går det utmärkt att flytta över motordelen.
Det är viktigt för våta pumpars livslängd att motoraxeln alltid är horisontell.
Om det inte har läckt vatten mellan motor och pumphus, ska det inte vara några större problem att lossa skruvarna.
Spray på lite rostlösare i skarven en timma innan.
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Tack för mycket bra info! Vad betyder 180 efter 25-40? Där står 130 på de många pumpar...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

180 står för pumpens bygglängd 180 mm mellan anslutningarna. 130 och 180 är standardlängder.
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Okej, tackar.... så försöker jag få in en 130 på en tidigare 180 måste jag finna en 50 förlängning?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Om du ska byta hela pumpen, ja.
Drivsidan borde vara densamma om den har samma beteckning och fabrikat.
cxenroute
Späd planta

Inlägg av cxenroute »

Tack för all värdefull information! Om jag skull byta hela pumpen - brukar "muttrarna" sitta hårt? Är det rörtång som gäller? Hur hårt törs man ta i? Något annat att tänka på?
Skriv svar