Effektavgift på exporterad egenproducerad solcellsel

Här diskuteras solceller (som ger el)
Snapphane
Energiprofet!

Effektavgift på exporterad egenproducerad solcellsel

Inlägg av Snapphane »

Finns nu nätbolag som aviserat att det blir effektavgift på egenproducerad el från solceller om den exporteras ut på nätet.

Snacka om lurendrejeri när det krängts solceller till en ovetande befolkning trots att kommande effektavgifter varit känt i flera (>5) år.

Pellets+ LVVP som bas. Solceller/batteri lyx som inte räddar oss vintertid.
Släng inte ut era pellersanläggningar.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stego385
Entusiast!

Re: Effektavgift på exporterad egenproducerad solcellsel

Inlägg av Stego385 »

Ja det är ju givet att nätbolagen försöker sko sig åt båda hållen. Först tutar dom i folk att skafda solpaneler och för egen konumtion och för nätnytra och sedan ska dom ha betalt för elen som dom "köper". Effektavgiften ska bäl betalas av köparen, inte leverantören. I så fall.
Jag har 5,7 kwh solpaneler som sänker mina elinköp rejält, även vintertid. Jag fick t.o.m några kwh i överskott i januari.
Mitt syfte med panelerna är att köpa så lite som möjligt ochnär man har E.ON som nätägare är det ännu viktigare, dyrbolaget.
Om jag slår ut varje månads elköp mot dom fasta kostnaderna så betalar jag ca 3.40 sek/kwh exkl elkostnaden. Det är käpprätt åt hlvt och värre lär det bli med effektavgifterna. E.on kör avgift hela dygnet och minsta lilla topp kostar. Jag ligger oftast en bra bit under 1 kwh, men minsta lilla Watt kostar.
Det borde vara så att man har ett tak för vad som är ok att förbruka, en slags basbelastning och över den betalar man i så fall effektavgift. Vi betalar idag säkringsavgift (abonnemanget) och på mina 16 ampere ska jag kunna ta ut 3 5 kwh utan bedövning. Någon enstaka gång kan jag komna upp i 1,5kwh i några minuter, men det ska givetvis bestraffas
CTC 1200 Family Pellex Gordic px21 från -10. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Snapphane
Energiprofet!

Re: Effektavgift på exporterad egenproducerad solcellsel

Inlägg av Snapphane »

Ett normalt, dvs avgiftsfritt, ”förbrukningstak” är ett mycket bra förslag. Skriv till EI/Energimarknadsinspektionen.
Det finns nätbolag som planerar att endast ha effektavgift vintertid, dagtid vardagar kl 07-19.
Intäktsramen för nätbolagen ligger fast, dvs de skall inte tjäna mer pengar. Emellertid har EI inte startat systematisk utvärdering - det skall de göra 2027. Hur korkat är det…….
Intressant med Dina solceller 5,7 kW. Jag har övervägt 5kW+ 15kWh batteri. LVVP+pellets, ingen elbil.
Just prestationen vintertid utan sol är jag nyfiken på. En bekant har 20 kW men den ger minimalt vid molnighet. Vilken effekt kan Du ha vid dylika förhålladen?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar