"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: "Sprintar" på doserhjul

Inlägg av hajof70 »

Det där med att doserhjulet står och "hackar" mot stjärnan trots att det inte är ngt direkt motstånd i stjärnan (har råkat ut för det två ggr idag), har det framkommit ngn orsak till det? Det har det säkert men jag kommer inte ihåg och har ögnat igenom ngr trådar och hittar inte ngt.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Kolla låsskruven mot axeln. Säkert den som lossnat.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Nejdå, låsskruven är, och har alltid varit, ordentigt åtdragen. Det är hela motorn/axeln/drivhjulet som har stått och hackat mot stjärnan. Mycket märkligt...

Men, jag har länge noterat att stiften haft en förmåga att driva kaststjärnan ytterst nära dess kanter, vilka ju då har blivit slitna i ytterändan och därmed kortare vilket i sin tur resulterat i mina kaststjärnebyten. Ibland har stiften t o m kommit precis på spetsen på stjärnan varefter det har sagt "pling" när stjärna tryckts iväg åt ngt håll, vilket ibland även resulterat i att backspärren kastades upp och lade sig öppen.

Efter tips från den andra kunniga personen flyttade jag ut stiften 1mm. Det innebär iofs att stifthålens ytterkant hamnar 1mm från drivhjulets kant men det borde inte finnas någon kraft åt det hållet för att orsaka problem.

Nu ligger stiftens anläggningsyta på kaststjärnan betydligt bättre och jag har sedan en dryg vecka inte haft några som helst problem med hackande drivhjul eller "pling". Återstår att se om det håller. Om inte, kvarstår frågan om kedjedrift eller ny brännare.
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Justera backspärren, när stjärnan slits backar den för mycket så stiften går mot spetsen på stjärnan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Har prövat att justera backspärren med allehanda avstånd och logik, så även installatören, både med slitna och nya stjärnor. Det håller i några månader och sedan börjar det jävlas, företrädesvis när man är bortrest. Nu är avståndet 3mm enligt ovan refererade manual, och det konstant. Innan jag flyttade in stiften blev avståndet minst +/-1 mm efter varje anslag.

Slitaget har alltid varit vid spetsen och därmed slutar det förr eller senare med att spetsarna träffar rakt på stiftet, med efterföljande "pling". Efterföljande byte av stjärna minst en gång per år känns inte rimligt. Kanske satt mina stift fel i doserhjulet från fabrik, vad vet jag.

Med utflyttningen av stiften med 1mm kommer anläggningen på stjärnan typ 2mm längre in, vilket känns betydligt rimligare. So far känns risken att spetsen blir så pass sliten och att den får direktträff på stiftet som betydligt mindre. I vilken mån det kan påverka matningsmängden är jag inte person att svara på.

Eller tänker jag fel någonstans?

Får se hur det ser ut om ett år. Är det samma skit igen blir det kedjedrift eller ny brännare.
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar