Hej!
Har problem med matarskruven till min pelletsbrännare. När det på displayen i brännaren visar det lilla hjulet att det ska matas fram pellets händer ingenting MEN om jag slår till den gula kåpan uppe vid motorn till skruven så hoppar det igång och börjar matas fram pellets. Har haft en reparatör här två gånger nu men han förstår inte vad som är fel utan kör uteslutningsmetoden för att hitta felet vilket börjar bli dyrt för mig...
Det som är gjort hittills är bytt kabel mellan brännare och skruv, rengjort röret och fyllt upp röret med pellets igen, provat med en annan motor till skruven. Har en vän som imorgon ska komma och kolla nåt med strömmen till skruven.
Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
Ariterm PX22 brännare
Matarskruv fungerar ej
Re: Matarskruv fungerar ej
Nu kan jag inget om denna brännare, vet inte ens hur den ser ut och om det är lätt att komma åt enskilda komponenter. Men det skrivs ofta om motorer som inte startar när de ska på olika brännare och då brukar det många gånger vara en kondensator som behöver bytas. Men vilken som behöver bytas och om det är det felet hos dig vet jag ej.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har läst en del om kondensator men då att den sitter i skruvmotorn. Vi har bytt till en annan skruvmotor men felet kvarstår. Sitter det även en i brännaren?
Hur det är på din vet jag inte men läser man lite bland de olika brännarna här på forumet så är det en del som har bytt kondensator på brännarkortet för att få igång skruvmotorn.
Moderator
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Saradise
Vad är det för skruvmotor du har, fabrikat, typ ?
Vissa motorer har en kondensator i kopplingsboxen, andra behöver inte någon kondensator.
Felet kan också bero på glappkontakt någonstans.
Hörs det något från motorn när den ska mata fram ? Kan den vara blockerad, går trögt?
Finns ingen motorkondensator i PX22.
Vad är det för skruvmotor du har, fabrikat, typ ?
Vissa motorer har en kondensator i kopplingsboxen, andra behöver inte någon kondensator.
Felet kan också bero på glappkontakt någonstans.
Hörs det något från motorn när den ska mata fram ? Kan den vara blockerad, går trögt?
Finns ingen motorkondensator i PX22.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Det är en Pellex (gul kåpa), nåt mer än så vet jag inte
Har haft en vän här nu som mätt strömmen och han tror att det kan vara kondensatorn. Vi har beställt en ny och ska byta så får vi se sen.
Den går som vanligt när den väl går tycker jag. Brummar lite mer än vanligt kanske. Jag har också tänkt glappkontakt eftersom den hoppar igång när man slår till den... Hoppas på att det är kondensatorn!
Har haft en vän här nu som mätt strömmen och han tror att det kan vara kondensatorn. Vi har beställt en ny och ska byta så får vi se sen.
Den går som vanligt när den väl går tycker jag. Brummar lite mer än vanligt kanske. Jag har också tänkt glappkontakt eftersom den hoppar igång när man slår till den... Hoppas på att det är kondensatorn!