Kretskort koppla rätt

Skriv svar
Blackpod
Frö

Kretskort koppla rätt

Inlägg av Blackpod »

Hejsan ny på pelletsbrännare världen men är väldigt intresserad. Vi köpte hus för en månad sen och huset kom med en oljepanna som dom har kört på en ecotech brännare. Lång historia kort förra husägaren som hade mest ansvar över pannrummet fick tyvärr alzheimer och började skruva och ta isär den för mycket. Till en sån nivå att det var svårt att bygga ihop igen.

Jag har nu köpt in några begagnade janfire flex a brännare och nu till problem. Jag ska nu försöka koppla in den på kretskortet men ecotech brännare har rätt många fler kablar än min janfire som bara har 4st. Så frågan till proffsen är det möjligt att jag ens kan koppla janfire någonstans i den? Jag har kopplings schemat för janfiren så jag har typ koll på vart dom ska men jag fattar noll av kretskortet.

Länk till bilden på kretskortet, sladd till vänster är upp är till termostaten. Sen slänger jag kanske mig med fel ord på saker men tack i förhand :)

https://imgur.com/a/J6JW2u6 bild på kretskortet
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Kretskort koppla rätt

Inlägg av Roli »

Skall du koppla in Janfirebrännaren till EcoTecs styrbox? Tror inte det är möjligt. Är det inte i så fall bättre att skippa allt som har med EcoTec att göra och endast koppla in Janfirebrännaren mot pannan. Jag kan dock inget om Janfire, men det borde finnas många användare här på forumet som kan hjälpa dig där. Däremot skulle jag kanske kunna hjälpa dig med EcoTecen om du talar om vad det är för modell. Har själv kört EcoTec A3 och kör nu en EcoTec Bioline (A4). Lite beroende på hur den ser ut efter isärskruvandet....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Blackpod
Frö

Inlägg av Blackpod »

Tack för ett så fint svar <3 all hjälp är uppskattat!

Jag tänkte att termostaten satt på kretskortet och att det var hela innebörden att koppla mot pannan :p att det var bara ingång för dom nya sladdarna och att det ska styra av sig själv. Då kanske man måste byta ut den mot något annat då?

Tillbaks till ecotec, drömmen hade ju varit att man kunde köpa en begagnad men det var inte det lättaste att hitta i Umeå området.

Skickar lite bilder på den. Det är en A3. Fläkten startar när man ger den ström. Själva pellets bladen på toppen saknas och den motorn sitter väldigt lös. Sladdar som är ej inkopplad i den och en blå fläkt har jag hittat. Kedjan har jag fortfarande inte hittat i huset än.

https://imgur.com/a/6rUqBSU
Blackpod
Frö

Inlägg av Blackpod »

Slutade med att en god vän kom över som hade själv en ecotec så blir att försöka få liv i den. Motorn har gängat sönder sig själv har nog gått tungt länge. Så nu ska man hitta en lång axel motor att byta ut till
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här finns en motor med lång axel, kanske inte den billigaste så du får söka vidare bland reservdelsbutikerna på nätet så kanske du hittar någon med bättre pris. Är det då en EcoTec A3:a som du skall reparera eftersom du vill ha en motor med lång axel?
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/e ... nnare.html
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kanske blir det billigare att köpa en komplett enhet begagnad.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Blackpod
Frö

Inlägg av Blackpod »

Jajumen en A3, var lite svårt att hitta en begagnad i närheten. En kompis till mig hade en ecotec över men det var en kortriggad tyvärr. Ska kolla en stund till på begnand fronten sen så köper man en ny motor om det skulle ta för lång tid :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu framgår det inte av din profil var du hör hemma eftersom du inte fyllt i "ort". Men vad vill du ge för en komplett begagnad A3:a? Jag har en stående hemma som stått som "reserv" sedan jag bytte till en Bioline A4:a för 15 år sedan. Så bor du inte allt för långt bort så är det bara att komma och hämta vid "rätt pris" (skickas ej). Det enda som jag kan tänkta mig behöver göras är att byta slussvingar då de som sitter i troligen är relativt stela och böjda.
Moderator
Skriv svar