Matarskruv som inte går när brännaren är kall
Matarskruv som inte går när brännaren är kall
Hej, har fått ett nytt o jobbigt problem med min panna.
Kan börja med info, brännaren är en Roslagsbrännaren rb20 och pannan är en calmarpannan opex.
Så till problemet. När man startar pannan från scratch ska ska skruven mata 3 gånger som startdos, när den gör det klickar bara relät och skruven rör sig inte. Men när brännaren väl är varm går skruven utan problem, även i vanligt uttag går skruven utan problem.
Vad kan felet vara? Det hände när ingen var hemma tyvärr
Kan börja med info, brännaren är en Roslagsbrännaren rb20 och pannan är en calmarpannan opex.
Så till problemet. När man startar pannan från scratch ska ska skruven mata 3 gånger som startdos, när den gör det klickar bara relät och skruven rör sig inte. Men när brännaren väl är varm går skruven utan problem, även i vanligt uttag går skruven utan problem.
Vad kan felet vara? Det hände när ingen var hemma tyvärr
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Matarskruv som inte går när brännaren är kall
Skulle kunna vara ett relä med brända kontakter.
Har du den äldre brännaren med Siemens PLC där man körde in 230 V på utgångarna eller den senare Fumisstyrningen?
Har du den äldre brännaren med Siemens PLC där man körde in 230 V på utgångarna eller den senare Fumisstyrningen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hej, jag har den äldre varianten, dock när vi nyligen hade skaffat systemet brände relät i plc så dom rekommenderade oss att sätta på ett yttre relä istället. Det relät klickar o lyser, även provat o byta. Tycker bara det är konstigt att skruven går direkt brännaren blivit varm? Vilket relät kan det vara isåfall? Något inbyggt i plc:t?
Hej, jag har den äldre varianten, dock när vi nyligen hade skaffat systemet brände relät i plc så dom rekommenderade oss att sätta på ett yttre relä istället. Det relät klickar o lyser, även provat o byta. Tycker bara det är konstigt att skruven går direkt brännaren blivit varm? Vilket relät kan det vara isåfall? Något inbyggt i plc:t?Stegatorparn skrev: ↑tor 27 nov, 2025 17:48 Skulle kunna vara ett relä med brända kontakter.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Problemet är inte nytt, det behandlas i den här tråden https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=18590
Externskruven är ansluten till utgång 3 på PLC´n. Av tråden framgår att utgång 4 går parallellt med utgång 3, vilket betyder att du kan flytta kablarna mellan utgång 3 och mellanrelät till utgång 4 för att få det att fungera.
Elektromekaniska reläer har en begränsad livslängd och borde ersättas med solid state reläer som är i stort sett outslitliga.
Externskruven är ansluten till utgång 3 på PLC´n. Av tråden framgår att utgång 4 går parallellt med utgång 3, vilket betyder att du kan flytta kablarna mellan utgång 3 och mellanrelät till utgång 4 för att få det att fungera.
Elektromekaniska reläer har en begränsad livslängd och borde ersättas med solid state reläer som är i stort sett outslitliga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Min externa relä är kopplat på Q4 ingenting på Q3, ska jag flytta över kablarna från Q4 till Q3 då?
DIREKTCITERING BORTTAGEN.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Om Q3 tidigare konstaterats ha bristfällig funktion är ju den utgången förbrukad. Klart du kan flytta över och prova, men jag ser inte det som en varaktig lösning.
Hur länge har Q4 använts?
Hur länge har Q4 använts?
Hej oklart men många många år, Tror du verkligen det är relät då? I min skalle går det inte ihop att relät klickar o drar skruven normalt så fort brännaren är varm ifall det skulle vara relät?(relät klickar o lyser som om de skulle funka även när brännaren är kall fast skruven rör sig inte) Vet faktiskt inte om Q3 är förbrukad
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du något instrument för att mäta om det går fram ström till skruven när den inte startar?
Utan att mäta blir det bara gissningar. Att mäta är att veta, vilket underlättar felsökningen.
Kommer det ström fram till skruven?
Kommer det ström fram till relät?
Utan att mäta blir det bara gissningar. Att mäta är att veta, vilket underlättar felsökningen.
Kommer det ström fram till skruven?
Kommer det ström fram till relät?
Såklart, självklart har jag det. När allt är kallt o man startar då klickar relät, ström kommer alltså fram dit men uttaget till skruven får ingen ström. Så fort brännaren är varm kommer ström i uttaget. Mätte på externa relät, vill du att jag mäter interna med ?
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Okej, mät om det ligger spänning över reläts styrspole när det inte kommer ström till skruvuttaget.
Det avgör om Q4 fungerar.
Nästa steg blir att kontrollera hela skruvkretsen från inkommande fasledning till reläts ena kontakt och andra kontakten vidare till skruvuttag.
Nollan från uttag till inkommande anslutning i styrboxen.
Inget glapp i skruvplintar.
Nästa steg blir att kontrollera hela skruvkretsen från inkommande fasledning till reläts ena kontakt och andra kontakten vidare till skruvuttag.
Dum ide. Förvärmning. Pellx värmer pelletsen innan fläkten börjar, med långsamma långa pulser.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Du vi har haft detta system 20+ år, den ska ge en startdos som sen elementet tänder vilket tar 14 min sen när det har fått fyr går skiten igång o börjar köra på riktigt men utan startdosen så blir det ingen eld så den ska visst mata kall när den ger startdosen, utan att få startdos som sen elementen tänder blir det ingen eld, då blir bara brännaren varm sen börjar mata pellets till en brännare utan eld lol, sen vart får du Pellx ifrån ? Jag har då aldrig hört namnet
Hallå, har iaf provat o flytta från q4 till q3 men blir samma symptom, min far ska komma ut senare i eftermiddag så ska vi mäta mer djupgående, han är elektriker så han har lite mer erfarenhet, uppdaterar senare ikväll hur det gårStegatorparn skrev: ↑lör 29 nov, 2025 20:08 Okej, mät om det ligger spänning över reläts styrspole när det inte kommer ström till skruvuttaget.
Hejsan!
Jag har själv kört med en RB i snart 20 år och drar mig till minnes att det sitter en bakbrandssensor (återställningsbar bimetallbrytare i fallröret) i serie med utgången till matarskruven... Kolla så den fungerar som det ska.
Jag har själv kört med en RB i snart 20 år och drar mig till minnes att det sitter en bakbrandssensor (återställningsbar bimetallbrytare i fallröret) i serie med utgången till matarskruven... Kolla så den fungerar som det ska.
CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).