CTC EcoFlex - larm ”pellets saknas”

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xMini
Frö

CTC EcoFlex - larm ”pellets saknas”

Inlägg av xMini »

Hej!

Jag har en CtC EcoFlex panna som installerades slutet av 2013 som jag har fått problem med. Jag är inte jättekunnig som många av er andra här och har inte stenkoll på alla termer så ber om ursäkt i förhand.

Den matar antingen på för mycket pellets (6 mm) i koppen så att det rinner över i facket och avger larm ”pellets saknas” eller så matar den inte pellets i koppen alls och avger larm ”pellets saknas”. När den matar över börjar den sällan ens elda och när den inte matar är det bara aska kvar. Vid båda tillfällen finns det gott om pellets när man lyfter av slangen och kollar ner i toppanslutningen.

Den vill heller inte riktigt komma igång automatiskt utan har senaste gångerna fått starta den i serviceläge.

Jag har kontrollerat att nivåvakten reagerar när man sätter ner ett papper och ser även att den reagerar när det trillar ner pellets. Optovakten fungerar också och är ren (bytt 2022). Är det någon inställning jag behöver ändra?

Jag har haft hem rörmokare två gånger som inte kunnat lista ut vad det är, har ändrat inställningar flera gånger för att hitta rätt och bytt pellets. Vid första besöket av rörmokare hittades inget fel, då prövade han att starta i serviceläge och efter det fungerade den för egen maskin några veckor och sen ville den inte köra igång igen automatiskt efter ett stopp.

Vid andra besöket hittade han inget fel heller utan tipsade om att byta pellets, det fungerade tills jag satte på värmen i huset och då ballade det ur igen.

Det blir väldigt dyrt på el/el och skulle enormt uppskatta om ni mer kunniga än mig kan hjälpa!

Inställningar:

Effekt hög skruv: 52
Effekt låg skruv: 40
Effekt hög fläkt: 38
Effekt låg fläkt: 20
(Effekt min skruv/fläkt båda 0)
Varmhålln min 60
Skruv extern S 40
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: CTC EcoFlex - larm ”pellets saknas”

Inlägg av Stugsittaren »

Hej,

Jag hade skrivit ner de värden du har och kanske även haft tidigare om det finns. Sedan hade jag för felsökning angett samma värde både på hög och låg så du inte har en felkälla där den agerar olika i olika lägen. I alla falls tills du löst problemet. Jag har samma värden på bägge helt enkelt för att det är lättare att ställa in förbrännoingsförhållandet så.

Jag brukar få tokfel (kontrollera sluss, saknar pellets mm.) då det är för mycket aska i pannan men det verkar inte vara din situation. När glas röret med eldkännaren täcks med aska stannar den. Det är en bra indikation på att det är dax att sota ;0)

Tiden för värmehållningen är bara intressant om pannan slocknar och inte kommer igång av sig själv. Då är den för lång. Detta brukar inte vara problem på vintern då pannan går igång relativt ofta.

Skruv extern beror på hur mycket skruven från ditt pelletsförråd ger. Jag brukar se till att det blir fyllt upp övre doseringsförrådet eller ev. lite upp i slangen. Men detta bör inte kunna ge de problem du anger om dioderna i påfyllningsdelen fungerar som de ska.

Ett problem jag haft var att styrkretsarna inte orkade driva motorn som driver skruven och slussen. (Jag vet inte om du har tappdrift som jag har på min panna från 2006, annars driver samma motor även den övre doseringsskruven. Problemet löstes genom att byta några kondensatorer till modernare kontruktion som inte åldras lika snabbt som de som satt i från början. Lite ovant att plocka ur kretskortet och med lödkolven byta kondensatorerna, men det är bra om man är försiktig. Detta finns beskrivet i forumet någonstans, förmodligen i denna tråd eller möjligen i Termias/Ariterms tråd. De använder i stort sätt exakt samma brännare. Lycka till i jakten och glöm inte att dokumentera alla värden innan du ändrar (och glömmer bort vad de var). ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hittade instruktionerna om kondensatorerna i CTC tråden:
https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12036
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Jag har haft problem med den lilla elektrolytkondensatorn i min Thermia, vid uppstart på hösten durrade både fläkt och skruvar så fort jag försökte starta brännaren. Efter lite felsökning misstänkte jag kondensatorfel och tror att det som hände för mig var att när den börjar torka ur får processorn inte längre en stabil likspänning, vilket gör att den kan hamna i upprepade reset – ibland flera gånger per sekund.

Det är då man ofta hör det karakteristiska brummande eller hackande ljudet från skruv och/eller fläkt.

Med en instabil processor är det fullt rimligt att styrningen beter sig intermittent: utebliven start, felaktig fyllning av internförrådet (ibland för lite, ibland för mycket), eller att brännaren plötsligt slocknar utan tydlig anledning.

Med tanke på kostnaden är det absolut värt att byta kondensatorn – i mitt fall löste det problemen helt.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ja startkondensatorn behöver bytas ibland eftersom vanliga elektrolyter torkar. Om du har ett vanligt multimätinstrument brukar det finnas en inställning för kondensatorer också. Värdet sjunker med tiden och de ger då inte rätt spänning för motorns lindningar för smidig start. Hittar du en PET eller PP kondensator med rätt värde håller de betydligt längre.
Skriv svar