PX22 hett hölje

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonas Ramsell
Ungskog

PX22 hett hölje

Inlägg av Jonas Ramsell »

Hej på er
Jag har köpt en begagnad PX22 och startade upp den idag. Den ska ha gått bra hos förra ägaren.
Fram till idag hade jag en PX21.
Sotade pannan och skorstenen och monterade in den "nya" brännaren.
PX22'an startade upp bra och när det gått några timmar märker jag att höljet är hett när den är i slutet av uppvärmningen. Så var det inte med den gamla brännaren.
Innan jag började använda PX22'an stängde jag av lågfarten, och sen startade den som den skulle.
Fläktens högfartsinställning var 53% så jag drog upp den till 100%. Tycker inte att jag märker något tydligt fläktljud som jag hade på den gamla.
Hade PX21'an med max fläkt och injusterad pelletsmängd därefter, så jag tänkte testa att öka fläkten på PX22'an för att se om det hjälper.
Någon som har en teori om vad det kan vara?
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: PX22 hett hölje

Inlägg av Stegatorparn »

Hur ser det ut på pannas eldstadsväggar, är de ljusgrå till vitt är förbränningen bra.
Svarta väggar indikerar för lite luft och fläkten ska stegas upp.
Kontrollera att fläkthjulet rullar lätt vid beröring.
Du kan ju alltid flytta över fläkten från 21an till 22an om det gör någon skillnad.
Inte bra om det blir hett under kåpan. Det tar död på elektroniken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Och för mycket luft skapar en het förbränning som kan elda sönder det mesta i brännaren. Ungefär som en skärbrännare, har du fått fart på den kan du stänga av acetylen/gasolen och stålet "brinner" och smälter sig själv.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Jonas Ramsell
Ungskog

Inlägg av Jonas Ramsell »

Hej
Tack för tipsen. Jag tog itu med det igår. Det var alldeles fel inställningar. Den kan knappast gått bra som säljaren sa att den gjorde. Dumt av mig att inte kolla innan, men jag var trött efter snöröjning och brännarbyte och den startade upp bra och verkade gå någorlunda rätt. Vågade inte köra vidare så jag gick till pannan en stund efter att jag skrivit inlägget. Fläkten gick på 50% på högfart och pelletsmängden motsvarade 29 kW.
Det var massor av sot så jag sotade om pannan, plockade ner brännaren och gjorde rent allt, smörjde fläkten och Ohmmätte den. 68 Ohm, ungefär som de andra brännarna jag mätt. Sen justerade jag ner matningen till ca 17kW. Satte fläkten på 100% 226 Volt tillfälligt. Nu i förmiddags var det grå askan i pannan. Tar lite tid att mäta och väga pellets, och med tanke på att det var mörkt och snöade så får jag kolla det här med röken sen och justera bättre. Blir stötvis bara, att jag kan hålla på med brännaren, när jag får skotta och ploga pga att snön vräker ner.
Kom i säng vid 03 i morse, men det var det värt, nu är brännaren normalvarm och jag slipper oroa mig.
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
Skriv svar