CTC 1100 med Viking bio äldre modeller.

Skriv svar
McFranz
Gallringsobjekt

CTC 1100 med Viking bio äldre modeller.

Inlägg av McFranz »

Hej, jag har en ctc1100 av äldre modell med manuella vred. Det drivs idag med pellets istället för olja. Den kan även drivas av elpatron. Elinställning är på min. Olje inställning är på max. Brännare är en äldre Viking bio. Start temp (gult lite vred på kretskortet) är 71 grader och startdos är till vänster om "noll-markeringen", ca 2 min i hel om man ser vredet som en klocka.
Startfördröjningen står på ca kl 10. Luften något mer ca på ca 10.30.
Vi har en källare där pannan står. I källaren sitter även shunt-anläggningen till golvvärmen i köket som är en våning ovanför källaren. På samma våning som köket sitter en helt ny radiator samt en gammal radiator. På ovanvåningen har vi en golvvärme-anläggning i badrummet samt 2 st nya radiatorer i olika rum. Golvvärmen drivs av vardera wilopump-anläggning med termostat och shunt. I dagsläget lyser de mittersta av dioderna på de 2 raderna. Det sitter även en luft-konvektor i källaren som kan slås på vid behov för att hålla temperaturen på rimlig nivå under de kallaste perioderna.
När det blir kallare ute, och jag vill ha varmare vad bör första åtgärd vara? Större startdos?
Min gamla radiator kickar liksom inte igång. Jag håller på att testa mig fram så att golvvärme-anläggningarna ska "suga" lagom mkt vatten då jag misstänker att dett kan vara boven. Tips?
Jag upplever ibland att vattnet "går baklänges" mao att vissa returrör är varmare än framledningen. Vad beror det på?
Har starttempen på brännaren på ca 71gr, max tempen när brännaren kört klart landat på ca 75gr....hur får jag upp den till ca 80gr?
Mkt frågor jag vet, puuuh😀😃....tar en välförtjänt pilsnerpaus efter att ha burit in en pall med pellets, så🍻.
CTC 1100 (elpatron, +oljedrift som numer är ombyggd till pelletsdrift).
Värmebaronen Viking Bio pelletsbrännare. CTC Parca draglucka.
SPG matarskruv 1,5 m.
Mafa pelletsförråd 238 dm3.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: CTC 1100 med Viking bio äldre modeller.

Inlägg av Stegatorparn »

Det vara många frågor men ska försöka ge svar, men behöver ställa några motfrågor för att veta mer om din anläggning.

Startdosen ska du inte ändra om brännaren startar varje gång. Den har inget med effekten att göra.

När är brännaren tillverkad? Står på etiketten.
Styrs brännaren av egen temperaturgivare? En tunn sladd mellan brännaren och pannan?
Vilken effekt går brännaren på, låg, hög eller modulering?

Har din panna CTC 1100 6 eller nio kanaler under sotluckan?
Finns det turbulatorer, spiraler, i kanalerna?
Finns det en rökgastermometer och i så fall vad visar den under eldning?

Wilo är pumpfabrikatet men säger inte mer om dina shuntgrupper. Vore bra om du kunde ange utförligare beteckningar.

Att returer blir varmare än tillopp låter inte bra, verkar vara något fel någonstans.
Har du något principschema hur det är kopplat eller möjlighet att rita upp?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Hejsan,
Ska försöka få till svaren😃.
Brännare:tillverkningsår: 2005 (tillverknr 052271003)
Panna: CTC 1100 famliy tillverkningsår 1996
6-kanaler med 5 turbulatorer i nu.
Den går på låg effekt, ca 225 gr som max vid eldning.
Kablar in i brännare är från skruven, övrig el, samt en vit kabel till pannan.
Gällande wilopumparna så är det Wilo -Para båda två.
Just nu är de inställda på långsammast hastighet med konstant tryck. (Rak linje- symbol)
Jag har bra värme i båda slingorna men då fungerar INTE den gamla radiatorn. Jag förbrukar 1,4 säckar/dag (8mm SCA-pellets). Jag misstänker att det blir för många delar som ska dela på allt vatten så då drar golven och de nya radiatorerna för mkt (eftersom golven har pumpar som "drar in" och de nya radiatorerna lättare tar vatten jfrt med den gamla. Skall nämnas att den fungerar, hörom dagen hade jag högre hastighet på golvoumparna, när jag drog ner till lägsta så tog det ett tag innan det blev varmt o skönt men sen så har det tappat igen.
Tyvärr har pannan shunt ett litet löckage, står dock i maxöppet läge just nu. Framledningen är 35-45 gr mätt med hjälp av en utanpåliggande anliggningstermometer. Returen ligger på ca 20-25gr.
Topptemp i panna efter körde brännarsekvens just nu 75 gr. Lägsta temp innan nästa sekvens är ca 60gr.
Pannans cirkulationspump går i läge 3 av 4.
Mkt info.

Förra året så fungerade allt superbra, men efter köksrenoveringen med inlagd golvvörme samt igångstartad golvvärme i badrum så hänger inte gamla radiatorn med. Skulle vara skönt att komma upp lite i panntemp samt få igång den gamla radiatorn samtidigt som golven värmer på.
Jättetacksam (igen) för att du hjälper mig tänka.
Mvh
Marcus🙏
SPG matarskruv 1,5 m.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att brännaren går med låg effekt c:a 15 kW då pannans maxeffekt med olja är 25 kW, vilket motsvarar max 14-15 kW med pellets, eftersom rökgasmängden blir dubbelt så stor med pellets, vilket begränsar pannans förmåga att överföra värme.
Brännaren styrs av egen givare i pannan som nu är inställd på 71°C på kretskortet. Start och stopp är +/- 8°C vilket blir start vid 63°C och stopp vid 79°C. Vill du ha upp stopptemperaturen till 80°C ska du alltså ställa vredet på 72°C.

Beträffande varm retur kan du testa att sätta cirkulationspumpen på max om golvvärmen kräver mycket vatten. Då borde även den gamla radiatorn bli varm.
Vad har den för ventil? Den kanske går att justera.

Vad har de nya radiatorerna för ventiler? Finns i regel en förinställning så att det går att balansera flödet mot den gamla radiatorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Hej och tack än en gång för kloka råd o tips.
Vad anser du att startfördröjningen har för betydelse?
Jag undrar om det ändå inte är bäst att byta den gamla radiatorn till en likadan som vi i övrigt har i huset.🤔
Nästa vecka ska ett reparationskit monteras så pannshunten funkar som den skall.
Testade dra ner golvvörmen för att se om den gamla radiatorn vaknade till liv, utan resultat.
Fortsättning följer.
😀👍
SPG matarskruv 1,5 m.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Startfördröjningen kan man använda när brännaren går med liten hysteres mellan start och stopp. I ditt fall där brännarens givare ger 16° hysteres, fyller inte startfördröjningen ingen större funktion, då panntemperaturen inte bör understiga 60°. Lägre temperaturer kon orsaka kondensation av rökgaserna, vilket kan orsaka rost och tjära på pannväggarna.

Dålig cirkulation genom den gamla radiatorn kan orsakas av feljusterad eller igensatt radiatorventil, avlagringar i radiatorbotten och gamla rörledningar av stål eller strypt returventil.
Det kan räcka med att ta loss och renspola radiatorn och kontrollera ventilerna.
Sedan kan det ju vara en utseendesak att ha samma radiatortyp i alla rum.
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Återkoplling,
Varnare ute nu...samma inställningar på systemet.
Drog ner termostaten i gästrummet till "3" och samma i vårt sovrum....helt plötsligt vände det. Nu är den gamla radiatorn varm o go.
Slutsats?🫣🤷🤦😂
SPG matarskruv 1,5 m.
Skriv svar