Spänningsdetektor

Skriv svar
Magil
Prima virke

Spänningsdetektor

Inlägg av Magil »

Funderar på en setup med en Shelly1 med addon-modul för att kunna se när skruven från pelletsförrådet till brännaren är i drift, skulle vilja ha en sensor som känner av när strömsladden till skruven är spänningssatt, typ en sån här testpenna man har för att kolla om det finns ström i uttag mm.
Skulle önska att det gick att koppla sensorn till en digital ingång, räcker att jag får signal om strömmen är av eller på, behöver inte mäta den.

Fördelen med att koppla till Shelly är att det går enkelt sen att få in värdena i Home Assistant, dock har jag inte hittat nån lämplig sensor så undrar om någon har något förslag. Ska drivas med 12-24V DC, beröringsfri sensor, vill inte in och röra i starkströmmen.
Finns ju en del strömmätare men de jag sett innebär att man måste trä dem runt en av ledarna så det går bort.

Borde ge mycket info om man vet när skruven går, dels att brännaren är i drift, hur ofta den går och hur länge varje gång, och man bör få ett hum om pelletsförbrukningen också då skruven bör mata fram lika mycket hela tiden.

Förslag mottages tacksamt.
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
pedermyrne
Ungskog

Re: Spänningsdetektor

Inlägg av pedermyrne »

Jag har en Shelly Plus PM Mini kopplad matningen till min PX21.
Via HA får man en väldigt tydlig bild av hur brännaren går när man tittar på kurvan för "power".
Installationen är ju väldigt enkel, kapa en C13-C12 förlängningskabel på mitten och sätt dit en kopplingsdosa där shellyn får plats.

https://www.electrokit.com/en/natsladd- ... d-svart-2m
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Magil
Prima virke

Re: Spänningsdetektor

Inlägg av Magil »

Matningen till pannan är 3-fas och en helt fast installation med arbetsbrytare. Det är bara matarskruven som är kopplad med sladd men där den är kopplad så slås ju strömmen av och på så pluggen hinner väl knappt vakna innan strömmen slås av igen, annars är det ett bra förslag!

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Skriv svar