PX-21 med tryckluftsurasking - Hur få dit röret?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
K_M
Ungskog

PX-21 med tryckluftsurasking - Hur få dit röret?

Inlägg av K_M »

Jag har en PX-21 med tryckluftsuraskning.
Nu blev röret som går in i brännarröret igensatt. (Man kan väl iofs undra varför, men det är väl nästa problem...)

När jag petade ur det åkte det ur sin position och jag begriper inte hur man får det på plats igen.
Det enda rimliga verkar att man sticker in det i brännarröret innan man fäster det, men jag lyckas inte få brännarröret på plats då.
Att försöka "fiska" utifrån tills man lyckas pricka hålet verkar ganska lönlöst.

Jag misstänker att det går alldeles utmärkt bara jag vet hur man 'borde' göra så jag vågar ta i.

Nu är den ihopplockad utan tryckluftsröret men det vore trevligt att få igång det igen.
Ska det verkligen bara sitta med den där lilla brickan på framsidan förresten? (Jag vet inte ens om det här är officiella tryckluftsuraskningen eller något hembygge faktiskt...) Känns som ganska stor sannolikhet att det åker ur igen, typ spontant?

Hjälp...?
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno

Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: PX-21 med tryckluftsurasking - Hur få dit röret?

Inlägg av Stegatorparn »

PX21 Aero kom som ett tillbehör 2007.
Röret låses fast med ett fästbleck i bakkåpan enligt anvisningen, men verkar lite tveksamt.
Borde nog säkras med en svetsloppa i fästblecket när röret är monterat.
Har installationsanvisningen om du PMar en mejladress.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

PMat, tackar!

Litet mysterium hur det ska gå till när man står där med ett par delar. Det underlättar inte att jag knappt sett en pelletsbrännare tidigare :D

K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Så man ska tydligen få in det utifrån! Bara att försöka igen då.

Röret har för övrigt en rätt ansenlig mängd tjäravlagringar i sig, så det blir en grundlig rengöring först. Samt hoppas att det inte återkommer.

Jag vet inte hur det såg ut sedan tidigare heller - jag köpte brännaren begagnad för ett par månader sedan och har inte haft anledning att studera det innan det tog tvärstopp med tryckluften.
Men jag antar att det har att göra med att den ryker in lite vid start.

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

När det ryker in beror det på dåligt drag genom panna och skorsten, speciellt nu vintertid när det är stor temperaturskillnad mellan inne och ute.
En förutsättning är att uteluftsöppningen till pannrummet har minst samma tvärsnitt som skorstenen.
Finns det en dragbegränsare i rökkanalen, kan den behöva justeras lite att ge lite högre tryck.

Borde inte bli tjära i röret. Tyder på för lite luft i förbränningen.
Om eldstadsväggarna i pannan är svarta, ska du öka fläkten i små steg tills eldstadsväggarna får en ljusgrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Grejen är att förbränningen verkar bra i övrigt. Fin ljusgrå färg i pannan.
Det finns nog utrymme att skruva upp fläkten lite - fallröret håller sig väldigt svalt med den nuvarande - men inte haft anledning att fundera på det.

Det är bara just det där med att det ryker in lite vid start som varit frågetecknet tidigare. Nu även att röret kläggar igen.

Jag vet sedan tidigare att luftintaget nog är i det minsta laget, men jag har inte varit jättesugen på att ställa mig och såga upp ytterväggen när allt faktiskt fungerar bra.
Men om det fortsätter kanske den kalkylen ändras.

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ofta sitter det ett insektsnät innanför ett ytterväggsgaller som sätts igen med tiden. Kan vara idé att kontrollera och eventuellt blåsa rent med tryckluft eller helt enkelt ta bort.
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Det sitter faktiskt inget galler eller någonting alls för just nu - det är bara en öppning rakt ut.
Problemet är att tidigare ägare byggt en tillbyggnad som delvis täcker över luftintaget, så man får nog ta upp ett helt nytt eller kanske bara borra ett par ordentliga hål i ytterväggen.

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ett galler rekommenderas, annars tar möss sig lätt in den vägen.
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Det var inga större problem att peta tillbaka röret när jag väl visste att det faktiskt var så man skulle göra. Tackar återigen för manualen!
Däremot ger jag inte mycket för infästningen, men det "borde" sitta kvar så länge man inte lossar brännarröret (eller snubblar på tryckluftsslangen, kanske...).

Efter rengöring av röret är det f ö bättre flås i det än det var när jag fick brännaren, så det är nog inte BARA "mitt" fel att det blivit igensatt.

Nästa projekt blir att vidga luftintaget lite genom att ta bort en del av en bräda på tillbyggnaden.
Då kommer jag nog åt att se om det går att göra det ännu större 'genom' tillbyggnaden eller om man får ta upp ett helt nytt.

Angående möss så har det varit så här i åtminstone 10 år, så det ligger inte högt på priolistan. Ska komma ihåg att sätta ett nät för när jag är nöjd med det hela dock.

K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Jaha - då har röret börjat klägga ihop igen. Trots vidgning av luftintaget.
Det är fortfarande egentligen alldeles för litet iofs. Jag får väl fortsätta vidgningen, men det kommer bli krångligt pga tillbyggnaden om ett par centimeter.
Jag tycker åtminstone att det ryker in mindre nu.

Något annat som är värt att testa?

Edit: Nu blåste jag en omgång till med kompressorn och nu var det plötsligt och lustigt mycket bättre blås. Men känns som jag behöver gå till botten med det här oavsett.

Skriv svar