Beräkning av nästa inköp.

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej MP!

Jag har använt de faktiska antalet fraddagar i mina beräkningar.

Du har använt normaltalet 464 för november. och sen delat med normalen för året. Jag delade med 419 som var årets "resultat" för att sedan multiplicera med årsnormalen.

Tyckte det verkade vettigt...

Nu har jag klämt en pizza och lite vin så tankarna är mer oklara än vanligt :)

ps. Skickade ett PM till dig d.s
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag funderar lite på hur du kommer fram till dina medeltemperatur. Tar du medelvärdet mellan min och max under dygnet eller har du en logger som tar ett större antal värde och räknar ut ett mer noggrant värde?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Hej!

Jag mäter kontinuerligt temperaturen dygnet runt. Och sparar alla data i en databas. Jag mäter dock inte med ett visst tidsintervall utan jag registrerar en temperatur från mätning om differansen till det föregående sparade värdet är större än 0.5 grader. (Givaren läser temperaturn 1 gång per minut)

/Eric
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Eric Hjalmarsson skrev:Jag mäter kontinuerligt temperaturen dygnet runt. Och sparar alla data i en databas. Jag mäter dock inte med ett visst tidsintervall utan jag registrerar en temperatur från mätning om differansen till det föregående sparade värdet är större än 0.5 grader. (Givaren läser temperaturn 1 gång per minut) /Eric
Hur sker uträkningen sedan?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Om jag räknar medeln mellan 24 Dec 00:00 till 25 dec 00:00. Gör jag så här.

1.) Hitta temperatruen för start (senaste datat bakåt)

2.) sedan tar jag nästa data. multiplicerar temperaturen med antalet sekunder mellan dessa tidpunkter och sparar detta.

repetera detta för all data mellan dessa två "mätpunkterna" (i slutet adderar (sek * temp) man även den senaste mätpunkten till sluttidpunkten för mätningen )

sedan delar man med det totala antalet sekunder mellan mätpunkterna.

Stämmer det inte? :)

/Eric
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Verkar bli väldigt korrekt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Det finns säkert ngt fel där. Men medeltemperaturen brukar alltid hålla sig mellan max temp och min temp, och det är ju ett gott tecken :).
Då en arbetskamrat skall få systemet hemma hos sig, kommer det nog att hittas lite fel och buggar + att det kommer bli lite nyutvekckling.

Det kanske kan bli nåt som man verkligen har nytta av ;).

/Snickarn
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Eric Hjalmarsson skrev:Då en arbetskamrat skall få systemet hemma hos sig, kommer det nog att hittas lite fel och buggar + att det kommer bli lite nyutveckling. Det kanske kan bli nåt som man verkligen har nytta av ;).
/Snickarn
Vi ser fram emot nya versioner. 8)
Skriv svar