Pelletsen "tovar" ihop sig

Skriv svar
Explorer
Ungskog

Pelletsen "tovar" ihop sig

Inlägg av Explorer »

Hej!
Varje vinter har olika problem och krångel-grejer. Den här vintern "tovar" pelletsen ihop sig, efter slangen där den går ner till brännaren. Det spelar ingen roll om det är nollgradigt ute eller 15 minusgrader. Det står pellets en bit upp i slangen och givetvis stannar pannan. Jag kollar den 3-4 gånger om dagen, men den föredrar att stanna efter jag har kollat. Jag har sänkt hastigheten, men det hjälper inte. Har försökt att sätta fast kraftig ståltråd i mynningen, efter slangen, för att det inte ska fastna. Hur jag än gör, samma sak. Har ytan på pelletsen blivit annorlunda i år i tillverkningen?
Någon mer med samma problem, hur har ni löst det?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Pelletsen "tovar" ihop sig

Inlägg av CPMS »

Låter som det vi brukar kalla för "valvbildning". Pelletsen bildar en propp som sen töms underifrån i mitten först och då stödjer sig pelletsen mot varandra och mot sidorna i brännaren som en gammal Stenvalvbro.
Försök minska mängden så det inte kan bilda en plugg.

Vilken brännare har du?
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Explorer
Ungskog

Inlägg av Explorer »

Hej!
Det är en Ariterm Biomatic 20, den är 14 år. Det stämmer exakt det du säger med valvbildning. Hur ändrar jag mängden, vad kan den menyn heta?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

"Skruv extern tid" - ligger i Effektmenyn.
Bestämmer tiden externskruven ska gå efter internförrådet i brännaren tagit slut (givarna ser varandra igen).
Ställer du den för liten kommer du att få larmet "Pellets Saknas" för då tror brännaren det är slut på pellets.

Fungerar så här:
1:a uppstart efter helt tömd brännare och skruv - kör externskruv manuellt för att fylla skruven med pellets.

Vanlig start av brännaren - Brännaren gör sin startcykel och börjar mata fram pellets, det tar slut i internförrådet, externskruven startar och fyller på internförrådet under inställd tid. Då ska skruven gå så länge att den fyller internförrådet så mycket så givarna inte ser varandra men inte så mycket så det blir en stor plugg i slangen så det bildas ett valv.

Om externskruven startar och går inställd tid men internförrådet fylls inte så givarna blockeras tror brännaren att det är slut på pellets.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Explorer
Ungskog

Inlägg av Explorer »

JätteTACK för ett jättebra svar! Den står nu i viloläge, från. Pelletsen är fylld en lite bit upp i slangen, ögonen är ca 1 dm under den nivån. Det låter som om den är överfylld. Skruven var inställd på 40s nu ändrade jag ända ner till 30s. Idag är jag i närheten av pannan i några timmar, så jag har bra koll. Ska bli intressant att se hur mycket han fyller upp nästa gång.
Jag skriver alltid upp när jag gör ändringar och även var, i vilken meny. Det kan gå en tid till nästa ändring och då har jag glömt bort hur jag gjorde.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det är när det fylls upp i slangen det lätt blir valvbildning.
Försök håll nivån i överkant av själva järnröret som fungerar som internförråd.

Har du bytt fabrikat eller storlek på pelletsen? Har man hög nivå kan det räcka att storleken på pelletsen är lite ändrad och det börjar djävlas.
Explorer
Ungskog

Inlägg av Explorer »

Det ligger strax under kanten, jag kan ju öka på lite så det kommer ända upp.
Jag har alltid haft 6 mm pellets från BioNorr, men de beslutade för, tror det var 3 år sedan, att bara ha en storlek och då blev det 8 mm de behöll. De är något längre nu också, så då är det inte så konstigt att de kan bygga en bro. Varför har jag inte tänkt på det?

Sen jag ändrade har han inte stannat en enda gång, underbart, ett problem mindre.
JÄTTETACK för all hjälp!
Skriv svar