Jag har en flex-A som börjat krångla och jag vet inte varför, den stannar i tid och otid med flamskydd, vissa gånger är det tomt i brännkoppen, andra gånger är det fortfarande lågor. Ibland är det obrända pellets där och ibland är det tomt.
Jag har försökt läsa mig till olika lösningar (har bytt båda termostaterna, har tagit bort två ”bromsstift” i matarmotorn, har bytt tändspiral) men den stannar fortfarande på flamvakt. Och då gärna helst mitt i natten när det är kallt som … ute. Nu hoppar ju elpatronerna in och stöttar men eldar hellre med pellets (Härjeåns 8mm) som jag redan betalt för.
Det är en gammal panna som blivit omgjord för att köra pellets i, en Eryl DP2,2(?) från 1965. Har funkat rätt bra sen vi flyttade in 2021 iaf men börjat krångla det sista.
Bor i Borlänge om det kanske finns nån kunnig i trakten.
Edit: har nog en av de ”nyare” styrboxarna med 4 olika lägen, knappar och inget vred.
Janfire Flex-A problem men flamskydd
Janfire Flex-A problem men flamskydd
Borlänge , Janfire Flex-A, Eryl panna från 1965 med elpatroner, 240kvm+50kvm, hus från början 1900-talet, tilläggsisolerat.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Janfire Flex-A problem men flamskydd
Flamvakten i Flex A är termisk och växlar till drift när fallschaktet är över 50°C. Går temperaturen under 50° kommer den att larma.
Det är alltså ingen fart på elden .
Vilken effekt är brännaren inställd på?
Orsaken kan vara att det matas fram för lite pellets, vilket kan bero på mycket spån i internskruv, externskruv och pelletsförråd.
Det är alltså ingen fart på elden .
Vilken effekt är brännaren inställd på?
Orsaken kan vara att det matas fram för lite pellets, vilket kan bero på mycket spån i internskruv, externskruv och pelletsförråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Janfire Flex-A problem men flamskydd
Ok, kan kanske vara för spån nere i externförrådet i så fall. Har gjort rent i brännaren flera gånger då jag fått skruva och koppla loss nedfallsslangen. Får prova göra rent där från spån också.
Brännaren kör jag nu på läge 4 då vi haft väldigt kallt. Men ändrar lite mellan 3 och 4 beroende på utetemperaturen.
Har tyvärr ingen accumulatortank så när man duschar använder man upp rätt mycket av det som finns i pannan.
Brännaren kör jag nu på läge 4 då vi haft väldigt kallt. Men ändrar lite mellan 3 och 4 beroende på utetemperaturen.
Har tyvärr ingen accumulatortank så när man duschar använder man upp rätt mycket av det som finns i pannan.
Borlänge , Janfire Flex-A, Eryl panna från 1965 med elpatroner, 240kvm+50kvm, hus från början 1900-talet, tilläggsisolerat.