Hej
När det är som kallast börjar det strula.... Har Bq20 i en Bionet med acktank
Kring nyår började brännaren tjuvstoppa när den skulle starta igen när acktanken gått ner i temp. Felmeddelande kontrollera eltändning eller optovakt omväxlande. Att kallstarta den gick oftast bra i början men hände om och om igen. Misstänkte fläkten som lät lite och bytte övre kullagret. Blev lite bättre ett tag. Nu har pannan stått still i två veckor då den inte verkar tända pelletsen alls. Den kör igenom startsekvensen 1k-2k-3k-5k-6k-7k och sen i Hög ett tag innan felmeddelar om eltändning. Brännarkoppen är då fylld med oförbrända pellets.
Har köpt nytt tändelement och optovakt och rensat hålet mellan skruv och fläktkanal, testat utgång till fläkt och tändelement (som blir varmt). Ser ingen flamma heller så av någon anledning tänder det inte.
Några tips?
Problem eltändning Bequem 20
Problem eltändning Bequem 20
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Problem eltändning Bequem 20
Har du kunnat konstatera att tändelementet blir varmt? Annars kan man ju misstänka att triacen har gett upp.
Går ju alltid att tända manuellt och ställa brännaren i underhållseld.
Går ju alltid att tända manuellt och ställa brännaren i underhållseld.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tack. Det blir varmt men frågan om det är tillräckligt. Gissar att det är proportionellt mot spänningen. När man testar utgångar går det för fullt då? 230V?
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det borde det göra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Hmm. Över tjugo år sedan jag körde Bequem 15, så minns inte allt.
Om jag tolkar det rätt så har problemet kommit sakta och successivt.
Kommer det varmluft fram i koppen under tändning? Fritt i utblåsningshålet? Har Du delat brännaren? Allt korrekt monterat?
Provat direktmata elementet med 230V ?
Fläktbladen rengjorda? Du skriver att det övergående blev lite bättre efter lagerbyte. Får fläkten full spänning? Provat direktmata den?
Mät rpm om Du har en mätare (en sådan man klistrar en reflekterande tejp på den roterande delen).
Synd att Du bor i Sthlm o jag i Skåne. Annars kunde Du provat/köpt min Bequem som bara gått ett par år.
Om jag tolkar det rätt så har problemet kommit sakta och successivt.
Kommer det varmluft fram i koppen under tändning? Fritt i utblåsningshålet? Har Du delat brännaren? Allt korrekt monterat?
Provat direktmata elementet med 230V ?
Fläktbladen rengjorda? Du skriver att det övergående blev lite bättre efter lagerbyte. Får fläkten full spänning? Provat direktmata den?
Mät rpm om Du har en mätare (en sådan man klistrar en reflekterande tejp på den roterande delen).
Synd att Du bor i Sthlm o jag i Skåne. Annars kunde Du provat/köpt min Bequem som bara gått ett par år.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Första gången jag rensade brännkoppen på en Bequem 15 tog jag loss brännkoppen och i och med det så hängde röret till tändelementet fritt. När jag sen återmonterade delarna missade jag att passa in röret från tändelementet i brännkoppen så det satt fel. Brännaren tände inte (den varma luften blåste ju inte på pelletsen), fick plocka ut den igen, rätta till röret, sen startade den utan problem!
Kanske lite långsökt att det skulle vara felet på din brännare om du inte haft isär något men kan vara värt att kolla.
/Mats
Kanske lite långsökt att det skulle vara felet på din brännare om du inte haft isär något men kan vara värt att kolla.
/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Exakt det jag syftade på - inpassningen av tändröret måste vara korrekt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.