Funderar lite på hur varmhållningen på en Bequembrännare fungerar, hur håller den glöden vid liv, bara genom att mata fram lite pellets eller en kombination av ny pellets och fläkt?
Och används flamvakten för att styra när den ska "bättra" på glöden eller går den bara på tid?
Varmhållning på Bequem-brännare
Varmhållning på Bequem-brännare
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Re: Varmhållning på Bequem-brännare
Jaa du, det är mycket man skulle vilja veta ang. Bequem's programvara men tyvärr verkar allt vara omgärdat av skrönor och gamla vandringssägner. 
Allt jag kan säga med säkerhet är att under varmhållningsfasen startar pelletstrillningen och fläktviftningen då och då, skulle inte förväna mig om man då kör tills flamvakten ser en låga och sen stänger pellets och fläkt. Om dom då startar en sådan här eldningsperiod på timer eller på flamvakten vet jag inte.
Ingen som känner någon på firman som köpte upp Biomatic/Bequem eller någon som kan sitta på en okompilerad version av mjukvaran? Skulle vara intressant att ta en titt och göra vissa förändringar.
Allt jag kan säga med säkerhet är att under varmhållningsfasen startar pelletstrillningen och fläktviftningen då och då, skulle inte förväna mig om man då kör tills flamvakten ser en låga och sen stänger pellets och fläkt. Om dom då startar en sådan här eldningsperiod på timer eller på flamvakten vet jag inte.
Ingen som känner någon på firman som köpte upp Biomatic/Bequem eller någon som kan sitta på en okompilerad version av mjukvaran? Skulle vara intressant att ta en titt och göra vissa förändringar.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.