Varmhållning på Bequem-brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Magil
Prima virke

Varmhållning på Bequem-brännare

Inlägg av Magil »

Funderar lite på hur varmhållningen på en Bequembrännare fungerar, hur håller den glöden vid liv, bara genom att mata fram lite pellets eller en kombination av ny pellets och fläkt?
Och används flamvakten för att styra när den ska "bättra" på glöden eller går den bara på tid?
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Varmhållning på Bequem-brännare

Inlägg av CPMS »

Jaa du, det är mycket man skulle vilja veta ang. Bequem's programvara men tyvärr verkar allt vara omgärdat av skrönor och gamla vandringssägner. :)

Allt jag kan säga med säkerhet är att under varmhållningsfasen startar pelletstrillningen och fläktviftningen då och då, skulle inte förväna mig om man då kör tills flamvakten ser en låga och sen stänger pellets och fläkt. Om dom då startar en sådan här eldningsperiod på timer eller på flamvakten vet jag inte.

Ingen som känner någon på firman som köpte upp Biomatic/Bequem eller någon som kan sitta på en okompilerad version av mjukvaran? Skulle vara intressant att ta en titt och göra vissa förändringar. :)
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Nu har jag lite mer info ang varmhållningen.
Har min brännare ställd på 60min och varje timme startar den skruven och fläkten för att underhålla glöden, den går olika tider varje gång så troligtvis kör den tills flamvakten ser en låga. Då stannar den och står en timme. Det kan den göra i flera dagar om inte termostaten kallar på värme. Har inte sett vad som händer om glöden skulle dö ut mellan körningarna för den verkar överleva den timmen som är längsta intervallet man kan ställa in.
Ändrar jag till 30min startar den varje halvtimma.

Även hittat en tokig programgrej, om det blir strömavbrott när den står på varmhållning och glöden hinner slockna kommer den när strömmen kommer tillbaka att tro att den står i driftläge så den kör igång skruv och fläkt men eftersom den efter ett tag inte ser någon låga stänger den av sig och drar larmrelät men slår inte igång summern eller visar något fel på displayen.

Tycker ju allt ska nollas vid strömavbrott och den ska göra en vanlig kallstart om den inte ser låga alt en varmstart om det fortfarande brinner men det kan ju vara fixat i nyare mjukvara.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Tack för infon, i manualen står det att man kan ställa in tiden mellan 20-120min, stämmer inte det alltså? Har inte själv provat att ändra tiden dock verkar det märkligt om glödbädden skulle kunna hålla sig vid liv i 2 timmar.

Jag trodde att tiden man ställde in var hur länge glödbädden skulle hållas igång innan den "ger upp" och istället kör kallstart nästa gång pannan behöver värme.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Du har nog rätt, det finns 120 minuter också. Jag ska prova det och se vad som händer, då borde glöden hinna slockna.

Trodde det jag också men det står ju "intervall" i manualen.

"Glödhållning tid Intervall mellan underhållsperiod av glödbädd
(se även diff tank nedan)
20-120 min, inställes
med tryckningar på plus-/
minusknapparna"

Och sen ska det enlig manualen även finnas nej för att stänga av.

Jag har en sensor som talar om när externskruven går och den startar ju när brännaren förbrukar pellets.
Att fläkten startar har jag hört själv.
Sen har jag även en sensor som mäter strömmen brännaren drar.
Så jag ser att externskruven startar varje halvtimma eller heltimma beroende på inställning men hittills har jag inte sett att den drar så mycket ström så jag misstänker en kallstart, jag ska prova 120min och se vad den gör då.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Här ser du externskruven både med 60 och 30min intervall. Det gula är indikeringen när skruven går. (klicka på bilden för större bild)
Just nu kör jag elpatronerna som håller pannan över brännarens starttemp, det är därför den står i varmhållning hela tiden.
extskruv.jpg
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Jo, glöden klarar två timmar. :shock:

Här är strömföbrukningen för hela brännaren med både 30min och 120min intervall. Underhåller glöden utan elstart efter 2 timmars vila.

2 timmar.jpg
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Det var som tusan! Visserligen är där alltid visst drag genom pannan så syre får glödbädden men trodde pelletsen skulle brunnit ut innan 120min.

Ser att effekten ligger runt 100W, är det fläkt och drivmotor till skruvarna tillsammans?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det är hela brännarens strömförbrukning men jag har ingen aning hur exakt mätningen är. Det är en SonOff smartplug.
Om den stämmer så verkar brännaren dra runt 90W konstant och skruv/fläkt vid intervallkörning dra 10-15W. Tycker det låter konstigt men det är ju vad den mätaren säger så...
Man ska nog inte titta på siffrorna så mycket utan mer på vad som händer. :)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Och den startade upp från 120minuters glödhållningsintervall utan problem efter närmare 4 dagar, fascinerande!

start.jpg
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Inte illa! Då kan man konstatera att varmhållningsfunktionen är stabil. Hur kan du förresten mäta med en Sonoff plug, är inte din brännare kopplad direkt till pannans styrning (fast anslutning utan stickkontakt)?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Du har väl hört om Skomakerens ungars skor?
Har jobbat hela livet som elektriker...

Hela pannan är omkopplad internt så elpatronerna och brännaren är separerade.
Har en uttagslist på pannan som matar shuntautomatiken, en relälåda som styr effektvakten som styr elpatronerna i pannan, en övervakningsautomatik för temperaturer och driften/larm från pelletsdelen av pannan, själva brännaren + cirkulationspumpen.
Dvs brännaren och pump går på ett sladdställ som sitter nederst i uttagslisten, nu sitter det en plugg och sladdställ där så nu övervakar jag brännaren + pump. Där är ju förklaringen att den ligger och drar 90W jämt, det är ju pumpen som drar det mesta.

Allt detta är privisoriskt för jag måste flytta elberedaren till andra sidan väggen så jag får plats med apparatskåp mm på väggen bredvid brännaren, då är det tänkt att göra om detta trassel till en riktig installation. :)

panna1.jpg
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Så sant, Bagarens barn äter inte bröd osv.. :D :D

Ser att du har en waveshare ESP där, är du nöjd med den? Jag har precis beställt en för ett projekt i trädgården för att styra en liten vattenpump och lite belysning på 12V, ser ut som din modell är likadan som den jag beställt (8 relä, 8 digitala ingångar, RS485).

Har byggt lite med vanliga ESP32 på kretskort men ville nu ha något med skruvanslutningar och lite skyddat i en låda och då såg waveshare industrials modeller bra ut.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Väldigt nöjd, det är en esp32-s3-eth-8di-8ro-c.
Var lite problem att lista ut hur dom hade multiplexat IO's i den men löste det till slut.
Säg till om du vill ha YAML för att få lite tips om du ska använda den med ESPHome för dokumentationen ang ESPHome är obefintlig.
Kör tom en One-Wire buss i den men jag fick koppla den på en intern direkt GPIO på kortet.

Använder den för att simulera en tvåstegs termostat som sen styr effektvakten via termostatingångarna så jag behövde något med riktiga reläkontakter så WaveShare såg lämplig ut. Kör den på WiFi mot HA för övervakning och styrning men den är proggad så den lever sitt eget liv om nätverket går ner. Tänkte först köra den via Ethernet men eftersom den inte kräver nätverket för att styra elpannan så får WiFi duga så länge.
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Hittade en basic yaml som jag tänkte börja med på https://devices.esphome.io/devices/wave ... h-8di-8ro/

Ja, lösningen för att styra reläna var ny för mig med en hublösning, trodde varje relä anropades via en GPIO som vanligt. Wifi-signalen i trädgården är lite svag så hoppas att antennen skall ge lite bättre mottagning, har en vanlig ESP8266 D1mini ute i trädgården nu och wifi-mottagningen är lite skakig.
Skriv svar