PellX Px-21 - hur fasen gör man?

Skriv svar
Plinkarn87
Späd planta

PellX Px-21 - hur fasen gör man?

Inlägg av Plinkarn87 »

Hej, ursäkta långt (och troligen korkat) inlägg.

Har nyligen flyttat in i ett hus med pelletspanna och PX21-brännare och försöker få ordning på driften, men inser ganska snabbt att jag inte har full koll på hur allt ska bete sig. Tar därför tacksamt emot alla tips och råd.

Jag började med att få stopp i matningen där pelletsen byggde upp sig i fallröret vid koppen. Efter lite felsökning verkade det bero på fallbromsen i kombination med ganska långa pellets, så det blev som en propp där. Jag tog bort fallbromsen och då började matningen fungera som den ska, utan stopp.

Efter det startar brännaren fint, tänder och går upp i effekt med rökgastemperatur runt 200 grader nära pannan. Den värmer upp till cirka 80 grader och går sedan ner i ett lugnare läge med glödbädd, för att senare mata på igen och blossa upp – vilket jag uppfattar som normalt.

Problemet nu är att den efter ett tag slocknar helt. Det känns som att den inte klarar att hålla liv i glödbädden i viloläget, utan den dör mellan matningarna.
Jag har också noterat att fallröret blivit varmare nu när det faktiskt brinner som det ska. Det är inte så att man bränner sig direkt, men det är tydligt varmt.

En sak till som kanske är relevant: sedan jag tog bort fallbromsen så hamnar det lite obrända pellets i pannans kammare, uppskattningsvis kanske runt 1 dl totalt. Det ser ut som att de studsar in dit när de faller ner. Samtidigt är all pellets som faktiskt hamnar i själva brännkoppen helt förbränd till aska, så förbränningen där verkar fungera bra. Jag tänker att den lilla mängden som hamnar utanför kanske inte borde påverka så mycket, men jag vet inte om jag tänker fel där. Viktigt också att säga att där skruven till fallbromsen satt är nu ett litet hål i fallröret, 1mm i diameter (som skruven alltså).

Jag har rengjort flamvakten, kör 8 mm pellets (dock lite varierande längd), och draget i skorstenen verkar bra.
Eftersom jag är ny på det här så vet jag inte riktigt vad som är “normalt” och inte. Jag funderar på om borttagningen av fallbromsen kan påverka mer än jag tänkt, till exempel att pelletsen faller för snabbt och gör det svårare att hålla en stabil glödbädd.

Jag är också osäker på hur jag bör justera matning och luft för att få den att inte slockna.
Som sagt – jag kan inte det här överhuvudtaget så alla inspel, även grundläggande, uppskattas verkligen.

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: PellX Px-21 - hur fasen gör man?

Inlägg av Stegatorparn »

Fallrörsbromsen ska du montera tillbaka. Den förhindrar att pellets studsar ut i pannan.

Brännaren ska stoppa och elda ur när pannan har kommit upp i inställd temperatur. Någon glödbädd ska inte ligga kvar och pyra. Brännarens temperaturgivare som sitter i pannan styr start och stopp.

Om du tittar in i pannans eldstad, vad är det för färg på sotet på höger och vänster sida?
Vid bra förbränning blir sidorna ljust grå eller bruna. Är sidorna svarta är antingen matningen för hög eller fläkten ger för lite luft.
Är sidorna vita, gäller tvärt om, minska fläkt eller öka matningen.
Eldstadsväggen rakt framför brännaren blir oftast vitare och den kan man inte justera efter.

Vilken panna har du?

Fallröret vid kröken ska man kunna lägga handen på utan att bränna sig. Blir det hett, är det för dåligt drag genom pannan beroende på att pannans kanaler behöver sotas, uteluftsintaget i pannrummet är för litet/igensatt eller att dragbegränsaren är feljusterad.

Erforderlig rökgastemperatur bestäms av skorstenens höjd. En tegelskorsten utan rostfritt insatsrör ska ha en rökgastemperatur på minst 70° 0,5 m ner från toppen. I skorstenen sjunker temperaturen c:a 10° per meter. Därmed kan man räkna ut vilken rökgastemperatur som erfordras från pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar