Luft i inre cirkulationspumpen dagligen
Luft i inre cirkulationspumpen dagligen
Vi började plötsligt få problem med svajande varmvatten i duschen, dvs omväxlande varmt och kallt. Första felet verkade vara att flödesvakten nog inte är helt ok, så jag slog på så att den inre cirkulationspumpen går hela tiden. Då blev det bra nån dag till, sen blev det kallt i duschen igen, utan att bli varmt emellan. Lösningen då var att avlufta den inre cirkulationspumpen. Det gick en vecka till nästa kalldusch. Då var det luft i pumpen igen! Nu efter ett par veckor är det nästan daglig avluftning som behövs.
Jag ser ingen läcka. Och avluftningen som sitter ovan pannan kommer det bara vatten ifrån.
Nån som har en aning om vad som kan vara fel?
Jag ser ingen läcka. Och avluftningen som sitter ovan pannan kommer det bara vatten ifrån.
Nån som har en aning om vad som kan vara fel?
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Luft i inre cirkulationspumpen dagligen
Har du kontrollerat vattennivån i systemet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nej, hur gör jag det? Tänkte att den var bra när det inte är luft vid avluftningsnippeln.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Beror på vad du har för expansionskärl.
Ett slutet kärl brukar sitta i pannrummet, är för det mesta rött och manometern ska visa mellan 0,5 - 1,3 Bar.
Det öppna kärlet sitter på vinden. I pannrummet ska det finnas en manometer som brukar visa trycket i mvp (meter vattenpelare) vilket ska motsvara avståndet mellan manometern och expansionskärlet.
Ett slutet kärl brukar sitta i pannrummet, är för det mesta rött och manometern ska visa mellan 0,5 - 1,3 Bar.
Det öppna kärlet sitter på vinden. I pannrummet ska det finnas en manometer som brukar visa trycket i mvp (meter vattenpelare) vilket ska motsvara avståndet mellan manometern och expansionskärlet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Aha, det är slutet, visar strax under 1 bar.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det borde räcka för att hålla hela systemet under tillräckligt tryck.
Sitter cirkulationspumpen för radiatorerna i returledningen eller i tilloppsledningen efter shunten?
Sitter cirkulationspumpen för radiatorerna i returledningen eller i tilloppsledningen efter shunten?
I tilloppet efter shunten. Men du är med på att det inte är den som jag luftar, utan det är cirk.pumpen som kör runt vattnet i värmeväxlaren så tappvattnet värms?
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Jodå. Sitter pumpen i returen och termostatventilerna stänger en solig dag eller om systemtrycket är lågt, kan det bli undertryck i returen och luft kan sippra in genom skarvar.
Då har jag ingen direkt förklaring varför internpumpen får luft.
Då har jag ingen direkt förklaring varför internpumpen får luft.
Kan det vara en felkopplad shuntventil som gör att cirkulationspumpen suger via returen från botten av pannan och det sen på något sätt samlas luft i toppen av panna som sugs in i värmeväxlarslingan? Då kan ju trycket se OK ut efter påfyllning och om sen avluftningen sitter på tilloppsledningen kommer det bara vatten vid luftning.
Vill nog se några kort på hur det är kopplat eller se om du får tag på någon äldre rörmockare som vet hur ett pannrum ser ut.
Vill nog se några kort på hur det är kopplat eller se om du får tag på någon äldre rörmockare som vet hur ett pannrum ser ut.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Så kan det mycket väl vara även om ett foto bara kan ge en viss vägledning.
Vid leveransen var tilloppet till vänster och det långa röret för returen i pannan till höger.
Har man växlat anslutningarna vid montaget utan att flytta det långa returröret, kan det ge den här effekten.
För att rätta till felet måste shuntventilen demonteras. Hur krångligt det blir beror på om rören är anslutna med kopparrörskopplingar eller gängade stålrör. En ny packning mellan shuntventil och panna är också lämpligt att införskaffa.
Jag tycker dock att det här borde ha upptäckts långt tidigare.
Vid leveransen var tilloppet till vänster och det långa röret för returen i pannan till höger.
Har man växlat anslutningarna vid montaget utan att flytta det långa returröret, kan det ge den här effekten.
För att rätta till felet måste shuntventilen demonteras. Hur krångligt det blir beror på om rören är anslutna med kopparrörskopplingar eller gängade stålrör. En ny packning mellan shuntventil och panna är också lämpligt att införskaffa.
Jag tycker dock att det här borde ha upptäckts långt tidigare.
Rören i pannan är nog svetsade och shunten sitter på en fläns.
Det är väl en Nibe TM22 4-vägs shunt så då räcker det nog att man vrider axeln fel, vrider ev shuntmotor eller kör shunten åt fel håll för att få detta fenomen?
Kommer inte ihåg hur flödesbilden på denna shunt ser ut men den finns online,
kollade på detta när jag köpte lite shuntar/ställmotorer mm för mitt framtida automatiserade 3-typs uppvärmningssystem med dubbla shuntgrupper.
Det är väl en Nibe TM22 4-vägs shunt så då räcker det nog att man vrider axeln fel, vrider ev shuntmotor eller kör shunten åt fel håll för att få detta fenomen?
Kommer inte ihåg hur flödesbilden på denna shunt ser ut men den finns online,
kollade på detta när jag köpte lite shuntar/ställmotorer mm för mitt framtida automatiserade 3-typs uppvärmningssystem med dubbla shuntgrupper.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Du har nog rätt, rören är svetsade och går inte att skifta. Det var bara på vissa Nibe och CTC pannor det gick.
Jag fyllde på vatten så trycket ökade till drygt 1,1 bar, nu har vi haft varmvatten i duschen i flera dagar så det verkar gjort susen (peppar, peppar...)!
Tack för tankar och förslag
Tack för tankar och förslag