Passar en pelletspanna i vårt nybygge?

Skriv svar
marial
Frö
Kontakt:

Passar en pelletspanna i vårt nybygge?

Inlägg av marial »

Hejsan alla pelletsproffs!
Jag och min sambo är i full gång med att bygga upp ett gammalt timmerhus från 1890-talet. Vi har länge funderat på vilket värmesystem vi ska använda och var helt inne på att borra för bergsvärme tidigare. Nu är vi dock mer och mer tveksamma.

Vårt hus är 132 kvm yttermått med inredd vindsvåning. Då huset är flyttat finns ingen värmekälla där nu. Ingen källarvåning finns. Huset är utvändigt isolerat med linisolering och det fönstren är noga drevade med lindrev.

I huset finns tre kakelugnar, en järnspis i köket och en gjutjärnskamin i hallen som alla ska användas som komplettering till värmesystemet. Vi kommer att ha vattenburet värmesystem med element i varje rum och golvvärme i badrummet. Ventilationen är självdrag. Huset är beläget utanför Örnsköldsvik.

Nu är vi mer och mer inne på att installera en pelletspanna då detta är en mer realistisk installationskostnad än en bergvärmepump när vi har så pass mycket alternativa uppvärmningsmöjligheter. Vi har möjlighet att bygga ett bulkförråd i anslutning till garaget och också ha pelletspannan där. Vi vill inte ha en pelletskamin då vi strävar efter att behålla orginalkänslan i vårt gamla hus.

Vad tror ni? Är pelletspanna ett bra alternativ för oss? Hur ställer ni er till att köpa en vedpanna och komplettera den med en pelletsbrännare? Det är ju inte dumt att kunna elda med ved också. Ni som har tips att komma med, har ni även erfarenheter av olika märken och deras funktioner så är jag tacksam för sådan information också.

Om ni är intresserade av att se bilder på huset så kan ni gå in på http://spaces.msn.com/members/husbygge/

Tacksam för tips och idéer.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Hallå där..
Jag tycker det verkar vara en vettig ide med pelletseldning för er.. dock tycker jag att det blir lite kaka på kaka att ha ved oxå.. det har ni ju kakelugnarna till:D

lycka till med nya huset
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

spliffan skrev:Hallå där..
Jag tycker det verkar vara en vettig ide med pelletseldning för er.. dock tycker jag att det blir lite kaka på kaka att ha ved oxå.. det har ni ju kakelugnarna till:D

lycka till med nya huset
Instämmer.. :wink:

marial har gett dej svar på byggahus..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar