Flexibel matarskruv

Skriv svar
Rönskog
Ungskog

Flexibel matarskruv

Inlägg av Rönskog »

Jag har funderat att flytta mitt veckoförråd ( MAFA burk ) ca 6 m bort från pannan då det är knöligt och trångt att fylla i mitt pannrum. Så en ide har växt fram att flytta bort förrådet en ca 6 meter och med hjälp av flexibel matarskruv "hänga" det i taket bort mot pannan och sedan låta det falla ner i brännaren. Dvs börja med den vanliga 45 gradarn ur förrådet upp till tak och sedan horisontellt bort till pannan där skruvmotorn placeras och låta pelletsen falla ner genom "slangen till brännarn.
Är det nån som har erfarenhet av flexskruvar ?
(Omvänd golvmatning) ? :?:
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Har ingen erfarenhet av skruvarna, men dock av fallschakt, om du har en lång slang ner till fallschaktet på brännaren är det risk att pelletsen kommer att hoppa rakt igenom brännaren (har en PX21 själv).

Men om du skulle sänka skruven innan pannan till "lagom" höjd så funkar det nog.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Har ingen erfarenhet av skruvarna, men dock av fallschakt, om du har en lång slang ner till fallschaktet på brännaren är det risk att pelletsen kommer att hoppa rakt igenom brännaren (har en PX21 själv).
Går det inte att förse slangen med någon typ av "pelletsbroms"?

Några bockade plåtar i slangen som pelletsen slår i innan de når brännaren?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar