Är det jag som inget begriper???

Skriv svar
Tarnbrant
Prima virke

Är det jag som inget begriper???

Inlägg av Tarnbrant »

Finns det någon därute som kan ge mig ett svar på varför det ser ut som det ser ut i mitt pannrum???
Eller för att vara mer exakt så här har jag det: Från shunten går vattnet till cirk-pumpen därifrån ut i radiatorsystemet, detta är helt OK och fungerar bra. MEN jag har även ett element i källaren, detta är kopplat mellan shunten och cirk-pumpen. Detta leder till att elementet i källaren inte får något varmt vatten till sig så länge som pumpen är igång. Om jag slår av cirk-pumpen då kommer vattnet till källarelementet m.h.a. självcirkulationen. Det är till och med så att när jag slår på pumpen igen så kommer vattnet att gå "baklänges" genom källarelementet. Installationen är gjord -97 så det är inget gammalt "råttbo". Är det rörkrökaren som fått en hjärnblödning eller är det jag som inte förstår ett dugg?? Finns det någon för mig outgrundlig logik i RÖRan :wink:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Du bör nog kolla med rörkrökaren/firman som installerade hur de tänkt sig att det ska fungera...de "borde" ju inte gått i kk ännu eller...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Jag har oxå en såndär klantig installation. Det gäller mitt element i badrummet som är kopplat för att kunna köras med självcirkulation. Men lögn i helv... att det fungerar så länge cirkulationspumpen för övriga husets element är igång. Stänger man av den så blir det genast värme i badrummet. Summa av det hela. Vinter = Varmt i huset, kallt i badrummet. Sommar = Varmt i huset och varmt som f-n i badrummet om man vill...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har ett element som är kopplat för självcirkulation, men det går ju inte på samma krets som resten av elementen, det går på hetvatten (enligt rörmokaren). Perfekt för ajg kan få varmt i torkrummet även utna att värmen i resten av huset behöver vara på.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Precis så har jag det också.
Antingen måste självcirkulationen ligga separat, eller så får man pumpa runt vattnet där också, om det ligger efter shunten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag har oxo min källarlement på självcirkulations slinga.
Tillvattnet till elementen tas ifrån expansioskärlet stigarledning.
Returen går till en bottenanslutning på pannan.
Detta funkar kalas bra. 8)
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar