Viessmann/Windhager pelletspanna och vacuumrör

Skriv svar
doktormartin
Gallringsobjekt

Viessmann/Windhager pelletspanna och vacuumrör

Inlägg av doktormartin »

Hej alla pellets och solgalningar! Kommer snart att slänga ut olja och el till förmån för pellets och sol. Har valt Viessmanns (Windhagers) panna mest för att deras solfångare var snygga (otroligt logiskt och välgrundat beslut, eller hur?). Är det någon som har erfarenhet av deras produkter. Pannan fick ju ganska bra betyg i R&R. Använder sug för pelletsmatningen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har ingen erfarenhet av deras produkter men ser fram emot lite bilder när det är dax för installation.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Skönt att höra att alla inte är så förbaskat rationella!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tycker inte det är så ologiskt,,, jag kan tänka mig ha ett fult åbäke i källaren, men när det gäller solfångare ska det se snyggt ut. Jag känner inte för att huset ska se ut som ett %/)#/!!"# böle. ;)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Tobben skrev:%/)#/!!"# böle. ;)
%/)#/!!"# kan jag med fantasi förstå. men Böle? :D

(Läser Fredrik Lindström, så försöker fördjupa mig i språket :) )
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nöle, är väl som ett härke, men mer på hus fronten.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
anderslofberg
Späd planta

Inlägg av anderslofberg »

Tyvärr inga erfarenheter.

Däremot är jag nyfiken vad exakt du ska installera och vad du får betala för det. Jag har själv funderat på samma lösning och det finns inte så mycket info om de systemen här på forumet.
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

vi har 6 månaders erfarenheter från Windhager BIO-Win, så egentligen är det svårt att dra några långtgående slutsatser. Det mesta fungerar mycket bra. Dock har vi haft några oförklarliga stopp, med svart rök o sot. Vi exprimenterar med olika pellets och Vestmarka är hittills bäst. Den har många fördelar, bla lätt o snabb att suga, låg rasvinkel och liten askvolym (jmf med såbi). Askvikt andelen har varit ca 3,5 promille.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Skriv svar