Färg på sotet?

Skriv svar
Lelle
Fröträd

Färg på sotet?

Inlägg av Lelle »

Har i tidigare inlägg sett diskussionen om hur man kan se om man har bra inställning av brännaren genom att kontrollera färgen på askan.

För egen del tycker jag att färgen på sotet som sätter sig på pannväggarna är intressantare. Jag har installerat brännaren själv och inte haft något annat mätinstrument än ögonen och en termometer.

Har jag rätt när jag påstår att

-gråbrunt sot beror på för mycket luft
-gråvitt sot är ok förbränning
-gråsvart eller svart sot beror på för lite luft

Finns det andra graderingar på skalan? Har jag för mycket luftöverskott trots allt?
Hur ser sotet ut i era pannor för er som haft mätinstrument vid injusteringen?
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Beroende av vad du har för pellets får du olika färg på sotet, askan.
Har kört med pellets som innehåller rent trä (barr) och såbi.
Såbis pellets ger en mer brun/svart aska/sot, i tuberna blir den ljusbrun till grå. Den rena pelletsen fick mer den färg du beskriver.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag kör med sydpellets och det blir nästan svart aska!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Min erfarenhet är att oavsett vilken fabrikat jag än löper så ser sot och aska olika ut men alla pellest sorter hittils har jag fått justera brännaren vartefter för att få den gråbruna stoftet på pannväggarna och om pannväggarna är svarta så tror jag att brännaraen får för mycket pellets ..har även hänt när min har gått svart så har jag fått sänka på både pellets och luft för att få en renare panna
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

spliffan skrev:Jag kör med sydpellets och det blir nästan svart aska!!
Jag kör med sydpellets oxå men är brun aska.
Bytte till sydpellets då i augusti -05 hade jag svartkol i början och fick justeras och blev brunfärg aska och har aldrig sett svart aska sen jag ändrat i augusti förra året.
Det var bara luftjustering som jag vred lite och sottalmät visade skala på 1.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Min aska är också nästan svart eller mörkt grå. Askfärgen beror nog t ex på vilken typ av obrännbara ämnen som ingår i bränslet. T ex mineraler som inte brinner upp. Dessa kanske beror på vilken jordmån som trädet växt i osv, vad vet jag.

Däremot är sotet som fastnar på pannväggarna intressantare tycker jag. Dessa föroreningar kommer ju från de flyktiga och brännbara delarna i veden/pelletsen som faktiskt kan brinna.

Så därför ställer jag frågan igen... vilken färg har sotet som kommer från det i pelletsen som faktiskt brinner?

Eller har jag ställt frågan fel? Jag tycker trots allt att det finns en skillnad mellan aska och sot. Menar inte flygaskan utan det som sitter på väggarna.

Tackar ändå för svaren ni gett och jag känner att jag inte är helt fel ute när jag ställt in min brännare!

Men lite längre vill jag nå och vill lära mig lite mer om förbränning :)
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag har varken verktyg eller kunskap för att börja ställa in nånting själv,så det vågar jag inte...

Dessutom har jag sån servicegaranti och den gäller nog inte om man börjar skruva själv... tyvärr
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Dick
Prima virke

Inlägg av Dick »

Jag tror "Lelle" är helt rätt ute när det gäller färgen på sotet som lägger sig i pannan. Har själv samma erfarenhet (även om den är kort än så länge) av färgen på denna aska. Har nämligen svårt att "få ned" luftflödet tillräckligt i vår Mega-skorsten. Måste nämligen nästan stänga spjället helt för att få den bruna tonen att gå mot mer gråvit.
Kör med pellets från Bio Norr, vilket förmodligen till största delen består av spån från barrved.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Skriv svar