Förbrukning (igen)

Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nu har jag tittat på Gysinges hemsida och inte funnit något som styrker ditt påstående att englasfönster med innanfönster är överlägsa moderna treglasfönster, när det gäller isolerförmåga.
Vad stöder du din uppfattning på? Har det gjorts någon undersökning i ämnet?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Det säger ju sig själv att det inte stämmer.. ungefär som att sågspån isolerar bättre än lösull..

folk skulle väll inte sätta isolerfönster om det va bättre med englas.. lite prisskillnad skulle jag tro!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Däremot så brukar det sägas att innanfönster som tillägg till englasfönster kan vara en lönsammare investering än att byta fönster till 3glas eftersom kostnaden blir lägre, men jag har svårt att föreställa mig att ett englasfönster med innanfönster skulle vara lika effektivt (eller effektivare) än ett treglasfönster.

Problemet är väl att det är så dyrt att sätta in treglasfönster att det nästan aldrig lönar sig om man inte ändå ska byta sina fönster.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag byte i höstas från 2 glas (pga rutten karm) till nya tiivi 3 glas alu/trä o vid -12 grader shuntas det nu ut 40° för att hålla 21° inne mot ifjol 46°..

Har aldrig shuntats ut varmare än 50° vid -24° o lite blåsigt ifjol vid likvärdigt väder 58-60° o hade även då termomatic cbj´n med innegivare men hur mycket det ger i besparing lär väl visa sej.. :roll:

Men det blev tyst inne o betydlig snyggare än dom tidigare fr. -73 även bekvämt med flugnätet monterat hela sommaren mot tidigare in o ut morgon kväll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Tack, jag hade för mig att André hade bytt fönster och minskat energiförbrukningen, behövde stöd för min skepticism. Jag ser fram emot att höra Beckers argument för sin åsikt.

André, vadå flugnät? Det där hajade jag inte. (Skåning?)
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:
André, vadå flugnät? Det där hajade jag inte. (Skåning?)
Myggnät som sitter på en ram som man sätter in på våren o tar bort på hösten.. Då är det bara att öppna o stänga fönstret utan att mygg h-vetet kommer in varje gång man vill stänga fönstret o måste ta bört nätet först.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Allan skrev:...Jag ser fram emot att höra Beckers argument för sin åsikt.... (Skåning?)
:D
Jag upptäckte också att det inte stog nått på Gysingebyggnadsvårdssida... och jag har inte haft tid att söka efter nån lämplig länk. :(
Varning! Detta blir nog väldigt offtopic! :lol:

I Gysinges katalog så står det ganska utförligt om testet som har gjorts på Lunds Tekniska Högskolla. Testet gjordes på nyrenoverade englasfönster från 1880-talet med monterade innanfönster. Och dom 120 år gamla fönstren var bättre än moderna treglas både i energi synpunkt och buller!
Om vi kan enas om att stillastående luft isolerar så låter det ju inte helt orimligt att ett gamalt fönster isolerar bra! Det innehåller ju STORA mängder luft i mellan fönstret.
Till och med länstyrelsen, i åtminstonde vissa län... , är medvetna om att friska gamla fönster är bättre! :shock: Jag har pratat med folk som rustat hus med ekonomisktstöd ifrån Länstyrelsen. Vilka fick rekomendationen att behålla dom gamla fönstren istället för att låta tillverka moderna kopior. Oftast blir det billigare att renovera dom gamla fönstren istället för att byta alla till nya, och kanske bli tvungen att "anpassa" huset till dom nya fönstren, p.g.a. annan storlek, fixa panelen på huset etc.
Gammla fönster är dessutom tillverkade av riktigt bra virke som har fått växa till sig långsamt i skogen. Förr gick man ut och valde ut vilket träd som skulle fällas för att bli virke till fönstren...
Det är ju inte en slump som gör att vi har hus ifrån 1700-talet :shock: som står kvar med hela och fina fönster. Medans fönster som är tillverkade på 1970 talet har ruttnat bort för längesedan :roll:
Men om man har gamla fönster som är riktigt dåliga så kanske man inte kan eller vill lägga ner jobb och pengar på dom.

När vi ändå är inne på -70 talet... -Enligt Anticimex så har 9 av 10 hus som är byggda på -70, problem med fukt. Ofta p.g.a. att huset är för tätt.

Puh! det blev mycket...

För den som vill läsa mer så rekomenderar jag Gysingeskatalog.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

spliffan skrev:Det säger ju sig själv att det inte stämmer.. ungefär som att sågspån isolerar bättre än lösull..

folk skulle väll inte sätta isolerfönster om det va bättre med englas.. lite prisskillnad skulle jag tro!!
"Modernt sågspån" isolerar bättre!
www.termotra.se
Den mätmetod som används i labratorium stämmer tydligen inte med verkligheten :shock: Så på papperet är minneralull bättre men inte i verkligheten! Allt enligt ägaren till Termoträ, och efter att ha lyssnat till honom på ett föredrag så är jag beredd att hålla med!

Och enligt densamma är sågspån ett ypperligt isolermaterial! Problemet är att sågspånet sjunker ihop med åren. Och isolerförmågan blir sämmre. Detta är ju nu löst med termoträs produkt.

Att folk inte sätter in englasfönster beror väl på flera saker... :) Det finns mig veterligt inga att köpa! Det skulle nog bli väldigt dyrt att tillverka sådana med 200 årigt virke. och handgjort! Med handblåsta glas. Sen är vi ju lite lata! Det är ju bökigt att sätt i och ta bort innanfönstren!

Jag tror att många skulle vilja köpa nytillverkade saker i gammal stil om det erbjöds till ett pris som motsvarar moderna produkter. Men det blir ju omöjligt då det oftast krävs en betydligt större arbetsinsatts.
Hur många skulle inte vilja ha riktiga spegeldörrar i stället för dörrar i papp(?)!?? Eller golv med breda kilsågade golvplank? Handblåsta fönsterglas? Ljusstakar i smide, isället för svetsade dito? etc,etc ...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:
Oftast blir det billigare att renovera dom gamla fönstren istället för att byta alla till nya, och kanske bli tvungen att "anpassa" huset till dom nya fönstren, p.g.a. annan storlek, fixa panelen på huset etc.
Nja de tyckte då inte min fd svärfar då fönstren på huset som va K-märkt skulle fixas .. Han va minst sagt :twisted: o ville hels spränga länstyrelsen då det skulle va så förmånliga lån mm men va fan hjälpte de då det blev dubbelt så dyrt som om han fått byta ut dom.. Men det fick han inte..

Sen så är då t.ex tiivis fönster måttbeställda efter dom gamla o fodren 1 cm bredare på både in o utsidan så det behövs inte målas el tapetseras efter bytet.. Sen behöver man då aldrig måla dom vilket besparar massa arbete.. För hur kul på en skala 1-10 är det att skrapa o måla fönster?? :(

Skrattade åt grannen efter vi bytt då han stod med rakbladet o rengjorde sina fönster efter målningen i sommras som avbröts efter 4 målade.. Han funderar nu på att byta sina oxå då han blev vis om att dom inte behöver målas nån gång..

Jag har ju inte bytt mina fönster med tanke på besparingen utan för att dom gammla va slut men hade funderingar på att byta enbart för buller o comforten.. För nu är gardinerna still även då det stormar o tyst blev de oxå så då får man se de som en bonus om det blir besparing desutom.. :D
Enligt konsumentverkets energikalky så skulle det ta 34 år att ta igen det på minska energiförbrukning men om inget oförutsett händer så ska man hinna uppleva den dagen då dom betalat sej oxå.. :wink:
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Becker skrev:Om vi kan enas om att stillastående luft isolerar så låter det ju inte helt orimligt att ett gamalt fönster isolerar bra! Det innehåller ju STORA mängder luft i mellan fönstret.
Luften mellan rutorna blir ju knappast stillastående, utan lär cirkulera en del. Stillastående blir den väl inte förrän du fyller utrymmet med någon isolering!

I övrigt är det väl ingen som säger emot dig, när det gäller 70-talshus, eller att man valde virke tilll fönster med större omsorg förr.
Har förresten själv renoverat ett av mina dubbelkopplade fönster. Fick hjälp med att göra en ny ytterbåge, som ruttnat i ett hörn.

Det här med att man gillar gamla hus och grejor är väl en livsstilsfråga, antar jag. Så länge det inte blir religion...
Jag har inget emot moderna ting, spegeldörrar är sådana som spricker i skarvarna, enligt min erfarenhet, kilsågade golvplank har jag sett, tyckte mest att det verkade bli mycket jobb att pussla ihop dem. Handblåsta fönsterglas - är det sådana man blir sjösjuk av att titta ut igenom? Jag föredrar en utsikt utan distorsion. Smide är OK.

Som du själv skriver blir det mesta av de här grejorna dyra att producera och därmed förbehållna entusiasterna och/eller dem som har pengar.

Skulle vilja se den där rapporten från Lunds Tekniska Högskola!
Det var ju där vi började.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

I vår villa hade vi under slutet av veckan en förbrukning på 100kg per dygn. Några gästrum var fullt uppvärmda, pga av besök, så förbrukningen vart något högre än vad den borde varit. Detta ger 6,3 kg/m2 och månad, jmf med årsförbrukningen som ger 2,06 kg/m2 o månad.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Skriv svar