Hur koppla in Expansionskärl

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Gunnar A skrev:Det får inte finnas någon avstängning mellan pannan och exp.kärlet.
Inte? I så fall visste inte min rörläggare det. Han menade på att bara man inte kan stänga av till säkerhetsventilen spelar det ingen roll. Utan avstängning mellan panna och expansion kan man inte kontrollera förtrycket utan att tömma systemet.

Någonstans har jag läst att det ska finnas tre av varandra oberoende säkerhetssystem, när man har slutet expansionskärl och eldar med ved. Exempelvis överhettningsskydd på drifttermostaten, säkerhetsventil för vattentrycket och kokskydd (SYR-ventil).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Kan alltid vara bra att kunna elda ved.
MVH
Marcus
Jag är lite osäker här men jag undrar om inte pelletseldning även klassas som fastbränsleeldning?
Kanske någon annan som säkert vet?
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

MP skrev:Jag är lite osäker här men jag undrar om inte pelletseldning även klassas som fastbränsleeldning?
Kanske någon annan som säkert vet?
Det behövs inte SYR-ventil vid pelletseldning (enligt de jag frågat inklusive sotaren). I stället har man de nödanordningar som brännaren är utrustad med. Till exempel överhettningsskydd med manuell återställning och avbrännbar slang mellan skruven och brännaren. Vid annan fastbränsleeldning har man kanske inte ens termostat.
Viessmann Vitodens 222 F
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Det får inte finnas någon avstängning mellan pannan och exp.kärlet.

Inte? I så fall visste inte min rörläggare det. Han menade på att bara man inte kan stänga av till säkerhetsventilen spelar det ingen roll.
Har nyligen köpt ett nytt expansionskärl och i installationsanvisningen så rekommenderar man avstängningskran mellan pannan och kärlet.
Så det måste nog vara tillåtet.
Skriv svar