-21 grader och brännaren stoppar
-21 grader och brännaren stoppar
Skall bara glädja forumet med min otur.
Mitt första stopp på 1 år. Det har tuffat på utan stopp men nu när det är svinkallt så är det klart att den skall stanna.
Fast det är inte så farligt, aska som täpper till optogivaren. Skulle igentligen aska ur ikväll men den han stanna innan. Typiskt!
Mitt första stopp på 1 år. Det har tuffat på utan stopp men nu när det är svinkallt så är det klart att den skall stanna.
Fast det är inte så farligt, aska som täpper till optogivaren. Skulle igentligen aska ur ikväll men den han stanna innan. Typiskt!
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
3m skorsten
Åtgärd till stoppet
Hej igen!
Först så dammsugade jag ur röret till optovakten, men det räckte inte utan jag fick putsa av glaset till optovakten och nu fungerar det som tåget igen.
Hur vanligt är detta? är det fler som har råkat ut för detta.
Eller ingår det i vanlig skötsel.
Tittar man i optovakten i servicelägets så visar den nu 99% när det är brinner.
Tröskelvärdet är ställt på 50 %.
Vad står era på när ni kört länge?
Först så dammsugade jag ur röret till optovakten, men det räckte inte utan jag fick putsa av glaset till optovakten och nu fungerar det som tåget igen.
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
Re: Åtgärd till stoppet
Okej kollade igår kväll, optogivaren står fortfarande på 99% efter 30 timmars gångtid. Har haft lite problem med förbränningen av min pellets.ctctotal skrev:Hej igen!
Verkar skita ner pannväggarna mycket mer än vad Såbi's pellets gjorde.
I framkant av brännarkoppan så byggs det upp ett tjockt lager och ganska mjukt/poröst restprodukt. Samtidigt nedanför i askan så finns det ganska mycket oförbränd pellets som kanske blåser ur koppen. På detta har kostat mig 1 grovis då den brann upp, jag klarade dammsugaren men det var nära. Då körde jag med 70% matning och 36% fläkt.
Okey tänkte jag och sänkte matningen till 67% behöll fläkten. Lågan blev vitare men samma sak hände fick jag med restprodukter i framkant på koppen och i askhögen.
Samtidigt ökade böjningen av baffelplåten och söndervittringen, det verkar som förbränningseffekten ökade, lite motsvarande skärbrännarlåga. Men pannverkningsgraden minskar nog då värmen blåser ur pannan.
Har nu sänkt fläkten också och får gulare låga får se hur pannväggarna ser ut om ett tag.
/Magnus
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
Okej kollade igår kväll, optogivaren står fortfarande på 99% efter 30 timmars gångtid. Har haft lite problem med förbränningen av min pellets.ctctotal skrev:Hej igen!
Verkar skita ner pannväggarna mycket mer än vad Såbi's pellets gjorde.
I framkant av brännarkoppan så byggs det upp ett tjockt lager och ganska mjukt/poröst restprodukt. Samtidigt nedanför i askan så finns det ganska mycket oförbränd pellets som kanske blåser ur koppen. På detta har kostat mig 1 grovis då den brann upp, jag klarade dammsugaren men det var nära. Då körde jag med 70% matning och 36% fläkt.
Okey tänkte jag och sänkte matningen till 67% behöll fläkten. Lågan blev vitare men samma sak hände fick jag med restprodukter i framkant på koppen och i askhögen.
Samtidigt ökade böjningen av baffelplåten och söndervittringen, det verkar som förbränningseffekten ökade, lite motsvarande skärbrännarlåga. Men pannverkningsgraden minskar nog då värmen blåser ur pannan.
Har nu sänkt fläkten också och får gulare låga får se hur pannväggarna ser ut om ett tag.
/Magnus
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Samma värden har jag oxå bara genom att dammsuga röret vid uraskning efter 11 mån drift..ctctotal skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Just optovakten har reagerat några gånger för mig oxå. Då räcker det att putsa av den med trasan och borsta ner askan som ligger i öppningen. Optovaktenn brukar gapa nåt dygn innan jag ändå tänkt sota... 

/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Hur långt går det mellan sotningstillfällena (dvs innan optovakten gapar)?Giggegubb skrev:Just optovakten har reagerat några gånger för mig oxå. Då räcker det att putsa av den med trasan och borsta ner askan som ligger i öppningen. Optovaktenn brukar gapa nåt dygn innan jag ändå tänkt sota...
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator