Bulk från Kron pellets

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Bulk från Kron pellets

Inlägg av Roli »

Är det någon som har erferenhet av bulkpellets från Kron pellets.

Står inför ett 5 tons köp och undrar om den har några egenskaper som inte är bra (mjuk/smulig/mycket fin material/hård mm mm).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

långa...

Inlägg av snillet »

vet inte med bulk...men i småsäck får man en del långa pelletar, har HITTAT (alltså sett med ögat) ett par stycken som är 5cm eller mer.

kanske ingen höjdare för dig var jag förstått :?: 8)

en del damm i säckarna är det också, jämfört med såbi, men dom är hårdare än såbi.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Får se hur det fungerar. Har nu beställt 5 ton till ett pris av 1850/ton.

Skulle helst haft Vestmarka pellets, men där krävs det ett processor byte i min brännare för att kunna minska matningen. Vilket jag behöver göra efter att ha provat några säckar Vestmarka pellets. Det blev ett j-vla drag i brännaren med den norska pelletsen och rökgastempen ökade direkt 10º när jag bytte pellets. Dessutom var den väldigt hård, ren och fin.

Förresten Snillet: Hur känns det att ha varit med på bild i tidningen "Villa & Fritid" och gjort reklam för detta forum?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
Förresten Snillet: Hur känns det att ha varit med på bild i tidningen "Villa & Fritid" och gjort reklam för detta forum?
Har jag varit det ? :lol: :lol:
Mer än jag visste........

Var fann du vestmarka pellets ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

snillet skrev: Var fann du vestmarka pellets ?
Här: http://www.psmark.se/

Du kan också sök återförsäljare här: http://www.norskpellets.com/
Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fick min pellets igår. Nu vet jag hur det låter/ser ut när bulkbilen "kör tomt" i en tank. Det "puffade till" i bulkförrådet samt att det kom ut lite damm från några springor i förrådet. Men i övrigt så märkte jag inget, det höll.
Men man undrar ju lite på vad det är man köpt/fått??

Beställde Kronpellets från ett lokalt oljebolag som börjat att sälja pellets i Kungsbacka. På följesedeln stod det sedan Sydpellets, de har tydligen köpt Kronpellets.
När man sedan läser på vågsedeln från bulkbilen så blir man ännu mer villrådig, där står det nämligen Laxå pellets. Det var ingen mening med att fråga chauffören om detta med pellets, för han viste inte mycket, körde vanligen "bara" foder och hade hoppat in tillfälligt för att köra bulkpellets. Kan ju iofs vara så att han missat att ändra uppgifter i sin skrivare i bilen eftersom klockan också gick fel. Kanske hade kört Laxå pellets tidigare men i dag Kron/syd pellets.

Verkar som om hela pelletsindustrin snart äger varandra eller har affärer med varandra...... Inte undra på att pellets priserna är så likriktade....
Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Samma erfanhet som jag fick,, ett litet puff när bilen va tom.

Jag kör vestmarka beställt via capa olje ab i svalöv (som får det via oljebolaget i skåne)

http://www.oljebolaget.com
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Samma erfanhet som jag fick,, ett litet puff när bilen va tom.

Jag kör vestmarka beställt via capa olje ab i svalöv (som får det via oljebolaget i skåne)

http://www.oljebolaget.com
Den pelletsen hade jag helst köpt... men tyvärr så måste jag nog minska matningen i min brännare, efter att ha provat 4 säckar, och det går inte med den processor som sitter i. Jag känner inte för att hålla på och byta/justera mm nu mitt under eldningssäsongen så det fick bli en ny sats av "vanlig" pellets men till slut så skall det nog bli Vestmarka pellets för mig också. Den verkar vara väldigt fin, ren och hård och utan damm :D
Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

nja,,,

hård=nej
ren=tja nä??
utan damm= inte det heller..

Men den funkar bra..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:nja,,,

hård=nej
ren=tja nä??
utan damm= inte det heller..

Men den funkar bra..
Jasså?? Konstigt, är det samma Vestmarka pellets?? Vad har din pellets för färg?
Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

den är brun. (jag är färgblind med ;) )

men kvarnen hörs inte alls med denna pelletsen, jämfört med wisswood som jag körde innan.

Om den e ren,,, tja eftersom det är min första bulk leverans så vet jag inte egentligen.. (men så klart e det sämre än säck)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tobben skrev: Om den e ren,,, tja eftersom det är min första bulk leverans så vet jag inte egentligen.. (men så klart e det sämre än säck)
Ja nu har jag inte sett norsk pellets i bulk.

Utan jämfört "vanlig" bulkpellets med norsk säckpellets och där var det stora skillnader i renhet. Nu var ju iofs min sista bulk leverans rena skiten på sluten....
Och "vanlig" pellets i säck är väl relativt ren den också. Så det kanske inte skilljer så mycket mellan "vanlig" och Vestmarka när de är levererade i bulkform :?:
Moderator
snillet
Pannrumstomte!

SÅHÄR !

Inlägg av snillet »

Roli skrev:Fick min pellets igår. Nu vet jag hur det låter/ser ut när bulkbilen "kör tomt" i en tank. Det "puffade till" i bulkförrådet samt att det kom ut lite damm från några springor i förrådet. Men i övrigt så märkte jag inget, det höll.
Men man undrar ju lite på vad det är man köpt/fått??

Beställde Kronpellets från ett lokalt oljebolag som börjat att sälja pellets i Kungsbacka. På följesedeln stod det sedan Sydpellets, de har tydligen köpt Kronpellets.
När man sedan läser på vågsedeln från bulkbilen så blir man ännu mer villrådig, där står det nämligen Laxå pellets. Det var ingen mening med att fråga chauffören om detta med pellets, för han viste inte mycket, körde vanligen "bara" foder och hade hoppat in tillfälligt för att köra bulkpellets. Kan ju iofs vara så att han missat att ändra uppgifter i sin skrivare i bilen eftersom klockan också gick fel. Kanske hade kört Laxå pellets tidigare men i dag Kron/syd pellets.

Verkar som om hela pelletsindustrin snart äger varandra eller har affärer med varandra...... Inte undra på att pellets priserna är så likriktade....
Såhär är det:

Sydpellets levererar pellets från laxåpellets.
Kronpellets hade VÄLDIGT fin kvalite ,sedan blev de uppköpta av sydpellets. Sedan dess är det sydpellets man får från kronpellets.

jag sörjer kronpellets forna kvalité... :( :( :( djupt...
Åker hiss till vardags.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: SÅHÄR !

Inlägg av Roli »

snillet skrev: Sydpellets levererar pellets från laxåpellets.
Kronpellets hade VÄLDIGT fin kvalite ,sedan blev de uppköpta av sydpellets. Sedan dess är det sydpellets man får från kronpellets.

jag sörjer kronpellets forna kvalité... :( :( :( djupt...
Det var ju typiskt..... Får ta och kolla ordentligt så att det inte är för mycket finpartiklar i min leverans, så en del när man tittar in genom plexiglasen. För den här gången tänker jag inte stå och sikta mig igenom några m³ pellets. Skulle den inte vara bra så är det bara för dem att komma hit och hämta den "dåliga" och leverera "ny" pellets med bättre kvalitet.

Jag tror att än så länge är det en blandning mellan min gamla och den nylevererade pelletsen som kommer in till pannrummet.
Moderator
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag är glad att mitt system inte bryr sig nämnvärt om där är mycket damm i pelletsen..

Tyvärr blir det lite extra pga att jag har dubbla skruvar..

Ska ta lite bilder när jag tjackat ny kamera...
Skriv svar