Kuriosa om ett driftstopp.

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Kuriosa om ett driftstopp.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Brännaren stannade idag.

Räknar lite kort med att det har gått åt ung. 6 Kg mindre pellets än motsvarande veckodag med samma medeltemperatur. Dock har det gått 30 KwH timmar mer El än motsvarande dag. (En dag utan tvätt och diskmaskiner)

(Brännaren stod stilla i 7h)

6kg Pellets ~ 12kr.
30Kwh ~ 29Kr

Jag har naturligtvis missat lite, och jämförelsen blir nog fel för jag har för mig att pelletsen inte är så kostnadsbesparanade..

Natti, natti
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

HAlva priset för värme med pellets verkar väl rimligt. Du har data från ett så kort intervall att det är svårt att dra alltför störa växar på detta. Testa gärna fler gånger (om det går sönder igen) :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Ja alltså, nyfikenheten driver mig nästan till att stänga av brännaren för att testa. Men ngnstans inom ringer en klocka som säger att det bara är FÖR dumt :)

(I sommar kommer jag att göra längre testar för att ta reda på om det lönar sig med pellets på sommaren)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Brännaren stannade ju igen idag och stod stilla i 17,5h

Senaste dygnet har det gått 10 Kg pellets. (normalt runt 28kg för samma medeltemp) ~ 87Kwh

Det har gått 84 Kwh El. (Snittförbrukning hushållsel är 18 Kwh) = 66 Kwh.

Pannverkningsgrad = 75%?

eller tänker jag fel?

Jag vet att det är väldig litet intervall för at eg.vara värt ngt. men siffror är ju roligt.

Dessutom får jag fram att mitt hus kräver ung 4 Kw när det är runt 0:an. (inga duschar under denna tid) (66/17,5). Verkar det rimligt?

/E
Giggegubb
Prima virke

Inlägg av Giggegubb »

(I sommar kommer jag att göra längre testar för att ta reda på om det lönar sig med pellets på sommaren)
Kan man göra den jämförelsen med bara förbrukningskostnaderna som grund, dvs kostnaden för pelletsen under sommaren jfrt med elkostnaden under sommaren?

Eller ska man på något vis väga in en insparad kostnad om man kör el, på att de rörliga delarna i brännaren + matningsskruv helt får vila under flera sommarmånader? Det borde ju förlänga hela utrustningens livslängd. Eller är det bara marginellt i sammanhanget?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Ja brännaren stannade ju igen. Orsak finns att läsa i en annan tråd.

På 23h gick det 107 KWh El. Samtidigt som det gick åt 12 Kg pellets.

Medeltempen är runt -6 grader.

Mycket annan information ifrån detta stopp iaf. Så länge man inte tar ut varmvatten räcker 6Kw elpatron till att värma huset då det är -10 grader.
Skulle gissa att den klarar huset vid ett par grader kaller oxå.

/Eric
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

6kw el ... då har jag en temp på 35-45 grader i pannan.. (vid dagens temp på runt -2 och blåsigt.

Man kanske skulle slänga i en patron till om det skulle pajja nångång..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Tobben skrev:6kw el ... då har jag en temp på 35-45 grader i pannan.. (vid dagens temp på runt -2 och blåsigt.

Man kanske skulle slänga i en patron till om det skulle pajja nångång..

Intressant med blåsten. Det har ju blåst ordentligt de senaste dagarna när det varit kallt, och jag tycker att det går rätt mycket mer pellets. Skall leta efter en tråd som tar upp detta, eller skapa en ny. fast det får bli imorgon...

/E
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:

Intressant med blåsten. Det har ju blåst ordentligt de senaste dagarna när det varit kallt, och jag tycker att det går rätt mycket mer pellets. Skall leta efter en tråd som tar upp detta, eller skapa en ny. fast det får bli imorgon...

/E
Jodå de skiljer mycke.. Har sett att då det blåser ordenligt så shuntas det ut lika varmt vid 0 gradigt som då det är vindstilla o -12..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

André skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:

/E
Jodå de skiljer mycke.. Har sett att då det blåser ordenligt så shuntas det ut lika varmt vid 0 gradigt som då det är vindstilla o -12..
Ja det skulle ju förklara en del, Trodde faktiskt inte att det gjorde så mycket. Jag har ju bara en utegivare dessutom, så jag får ju ingen skillnad i utshuntning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:
Ja det skulle ju förklara en del, Trodde faktiskt inte att det gjorde så mycket. Jag har ju bara en utegivare dessutom, så jag får ju ingen skillnad i utshuntning.
Det har några kompisar oxå o därför köpte jag med innegivare för vem bryr sej om ute tempen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

André skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:
Det har några kompisar oxå o därför köpte jag med innegivare för vem bryr sej om ute tempen.. :wink:
Sant. fast det blir problem med min källare misttänker jag om jag kör med innegovare och eldar i kakelugnen. Skulle tro att det blir kallt där då :).

Har dessutom för mig att jag kan koppla om min Shuntmekanik till innegivare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:
Sant. fast det blir problem med min källare misttänker jag om jag kör med innegovare och eldar i kakelugnen. Skulle tro att det blir kallt där då :).

Då sätter man innegivaren i källaren (kallaste stället) o radiator termostaterna får strypa vid övertemp..
Justera först in alla radiatorer så att du får rätt temp i alla rum t.ex 21° sen ställer du termostaterna så dom stänger/stryper vid 22°

Du kanske kan kompletera med innegivare de gjorde en kompis så nu slipper han springa o shunta upp manuellt vid 0° o blåsigt..
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

André skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:

Då sätter man innegivaren i källaren (kallaste stället) o radiator termostaterna får strypa vid övertemp..
Justera först in alla radiatorer så att du får rätt temp i alla rum t.ex 21° sen ställer du termostaterna så dom stänger/stryper vid 22°

Du kanske kan kompletera med innegivare de gjorde en kompis så nu slipper han springa o shunta upp manuellt vid 0° o blåsigt..

Tack för tipset, jag skall fundera på detta och läsa ignom manualerna och se om det går. Visste inte att man gjorde så, men det verkar ju ganska logiskt.

/E
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:
Utegivaren används till ngt som kallas framkoppling (reglerterm).
Meningen är att shunten skall reagera innan en temperaturändring utomhus påverkar innetempen. Den måste då justeras för husets så att det inte krämar på rätt mängd.
Däremot som du säger så kan den inte ta bort störningar som blåst som kyler eller solsken som värmer, eller när man eldar i kaminen. Då måste en inomhusgivare till.
Skall man ha en givare skall det vara en inomhus, men framkoppling med utomhusgivare kan göra reglerfelet mindre, dvs jämnare inomhustemp.
En nackdel som en del erfar med inomhusgivare är att om den sitter så att den påverkas av störkällan så blir det rätt temp i det rummet och fel i övriga delen av huset. Alternativ med flera inomhusgivare och en automat shunt för varje elementslinga vore bättre men dyrt.
Då får man nog fixa det med fungerande termostater som stryper vid för hög temp.

Jag har i min panna shuntautomatik med bara utomhusgivare. Så det blir kallt när det blåser och varmt när solen skiner. Men byte får nog vänta då pannan lever fortfarande!!!!!!!!! :o
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Skriv svar