Matning direkt från bulkförråd eller via mellanförråd?

Skriv svar
FBKfan
Fröträd

Matning direkt från bulkförråd eller via mellanförråd?

Inlägg av FBKfan »

Hej!

Skall byta ut min gamla oljepanna mot en ny pelletsanläggning.

Är i det skedet att det börjar bli dax att bestämma sig vad jag skall ha för något egentligen.

Jag vill ju ha en lättskött och krångelfri anläggning, men samtidigt får det ju inte kosta för mycket. Känns det igen :wink:

Min tilltänkta rördragare förordar att man har separat panna och brännare, så det lutar åt att jag väljer Effectas panna med automatsotning.
I pannrummet har jag tänkt bygga mig ett bulkförråd på ca 6-7 Kubikmeter.

Frågan är nu, vad ska jag ha för brännare och hur skall matningen av pelletsen till brännaren se ut?

Min rördragare påstår att man måste gå via ett mellanförråd från bulkförrådet eftersom pelletsmatningen blir för ojämn från en längre flexskruv. (I mitt fall ca 5 meter med en 90 grader och en 45 graders böj)
Jag själv har ingen aning hur det ligger till?. Har det att göra med vilken brännare man använder?

Jag kan ju själv se en fördel med ett mellanförråd om det skulle bli stopp i skruven. Det måste ju bli ett helsike att fixa det om bulkförrådet är nypåfyllt?

Finns det fler fördelar/nackdelar med ett mellanföråd och vad tycker ni att jag skall välja för brännare?
(Rördragaren pratade om en ny Iwabo-brännare som han sett på mässa förra veckan och som han trodde mycket på. Det ska tilläggas att rördragaren kan sälja de flesta brännare förutom Thermias tydligen)
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

pellx och ecotec rekommenderas ju av effecta i alla fall

har en a4 i min och det funkar fint i alla fall
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag tänker på Janfire när jag hör det där med ojämn matning eftersom den har en intern matarskruv i brännaren som doserar pelletsen. Först öser den fram en massa pellets i slangen och sen doserar den inne i brännaren.

Sen har jag ingen aning om man får ojämn matning med en lång flexskruv :?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag körde först en lång flexskruv.... jag hade inte problem med ojämn matning,, snarare att skruven inte höll när den gick i en S-form..

Så jag fick sätta dit ett mellanförråd med en ir-barriär så att skruven kunde gå en bättre väg..

Nu verkar allt fungera bra..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Tobben skrev:Jag körde först en lång flexskruv.... jag hade inte problem med ojämn matning,, snarare att skruven inte höll när den gick i en S-form..

Så jag fick sätta dit ett mellanförråd med en ir-barriär så att skruven kunde gå en bättre väg..

Nu verkar allt fungera bra..
Hej!
Vad menar du med IR-barriär? Är det automatisk påfyllning av mellanförrådet?
Hur mycket extra fick du betala för den lösningen, mot när du bara hade din enda långa flexskruv?
Den lösningen låter ju trots allt säkrare med tanke på att skruven kan gå sönder.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ir barriären köpte jag på kjell & co (typ 100kr) (Jo den är till för att styra fyllningen av mellanförrådet).

Men det kostade ju en motor och en skruvbit till. (3-4kkr)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar