Skulle det bli någon skilnad om jag bytte ut min 3 vägs shunt mot en 4vägs och tog i första hand vattnet längre ner på tanken.
Skulle siktningen bli bättre?
Se bild hur det skulle se ut.
Eller ska man ta vattnet ännu längre ner och flytta upp el patronen ett snäpp?
Han menar att ta varmt vatten på mitten om det är varmt nog, sedan växla över till att ta det överst.
Min uppfattning är att om du pumpar ut vattnet lugnt och fint från toppen, kommer det att ersättas av kallt vatten undertill och gränsen sakta flyttas uppåt av sig självt.
Samma resultat fast enklare (och alltså billigare).
I och med att du har motorshunten tar du ju ändå inte ut större skvättar varmvatten överst än vad du faktiskt behöver.
Jag skulle vilja påstå att du får bättre varmvattens kapacitet om du hämtar "uppvärmningsvattnet" längre ner med en 4-vägs bivalent shunt först, för att senare när "mittvattnet" i tanken blivit kallare gå över och hämta det varma vattnet i tankens övre del.
Det styrs dock en del av hur varmt vatten som du behöver för uppvärmning. Hur mycket man "tjänar" på denna koppling är nog svårt att räkna på. Det behövs nog kanske en "provningsanläggning" där man kan välja bort "hämtningen" från tankmitt och köra för att se va man ev. kan tjäna. Men i vilket fall så tycker jag att om man sparar på det riktigt varma vattnet i tanktopp genom att hämta från olika tanknivåer så har man tillgång till varmvatten en längre tid än om man bara hämtar uppvärmnings vattnet från tanktoppen.
Själv har jag golvvärme vars vatten hämtas från två olika nivåer på acktanken via en 4-vägs bivalent shunt. Nu värmer jag inte upp "hela" tanken med pellets men tycker ändå att CBJ:n växlar flitigt mellan de olika nivåerna beroende på hur mycket värme som behövs för stunden.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Du baserar resonemanget på att du först ska ta varmt vatten nertill, eller i alla fall i mitten av tanken. Det varma vattnet du pumpar ut därifrån ersätts av kallare returvatten från elementen. Detta vatten pumpar du in i bottnen av tanken.
Efterhand som du kör så här kommer gränsen mellan kallare och varmt vatten att flyttas uppåt, tack vare skiktningen i tanken. När gränsen kommit så högt upp, att det inte längre går att ta ut vattnet på mitten av tanken, byter du och hämtar varmvattnet högt upp istället.
Det kallare vattnet pumpas fortfarande in därnere och gränsen mellan kallare och varmt fortsätter att flyttas uppåt i tanken, tills till slut hela tanken är avkyld och det är hög tid att elda igen.
Nu tar vi den andra metoden, där vi hela tiden tar ut varmt vatten högt upp och pumpar in det kallare vattnet nertill. Efterhand som det varma vattnet utnyttjas kommer gränsen mellan kallare och varmt vatten i tanken att flyttas uppåt, förbi mitten och till slut upp till toppen.
Var ligger skillnaden i resultatet, bortsett från att den överst beskrivna metoden är dyrare?