Tester och jämförelser
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tester och jämförelser
Söker länkar till tester och/eller jämförelser mellan olika brännare. Som novis och kommande pelletseldare så tycker jag att alla brännare är mer eller mindre lika.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
En sak som alla brännare har gemnsamt är att de är bäst och marknadsledande (Om man får tro deras egen reklam).
Ska du köpa en brännare och sätta i din nuvarande panna eller ska du köpa både ny panna och brännare?
Tänker du köra med en gammal panna är det ju viktigt om brännaren passar och funkar bra i just din panna. Det gäller visserligen om du ska köpa nytt också, men då kan man ju välja det som är den bästa.
Ska du köpa en brännare och sätta i din nuvarande panna eller ska du köpa både ny panna och brännare?
Tänker du köra med en gammal panna är det ju viktigt om brännaren passar och funkar bra i just din panna. Det gäller visserligen om du ska köpa nytt också, men då kan man ju välja det som är den bästa.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Äfab har testat en hel del brännare, tyvärr så har dom inga nya färska tester utan dom har några år på nacken. kommer inte ihåg länken i huvudet, men det bör väl vara afab.se eller nått sånt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här finns test från -05 http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
Detta är från -04 http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Äfab´s sida http://www.afabinfo.com/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Den ska sättas på vår gamla olje/ved-panna till att börja med, sen ska även pannan bytas ut, men det blir nog framåt nästa vinter skulle jag tro.Juggernaut skrev:En sak som alla brännare har gemnsamt är att de är bäst och marknadsledande (Om man får tro deras egen reklam).
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tackar för länkarna, fast det var inte så mycket brännare där. Dock en mer utförlig beskrivning av testet som fanns med i Råd & Rön. Bättre än inget givetvis, men skulle gärna se ett nytt test av ex. Bequem, VikingBio, PX21.André skrev:Här finns test från -05 http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
En sak du kan jämföra är hur ofta du behöver tömma aska i brännaren. Beroende på hur mycket askutrymme du har i pannan kan du köra ca 2 ton pellets med bequemen. Behöver inte de andra brännarna tömmas en gång i veckan/14dagar? Undermatade brännare tömmer sig bättre. Hur värderar du din tid och frihet?ThomasLindgren skrev: Bättre än inget givetvis, men skulle gärna se ett nytt test av ex. Bequem, VikingBio, PX21.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det är väl inte brännaren som styr hur ofta som man behöver tömma askaStugsittaren skrev: En sak du kan jämföra är hur ofta du behöver tömma aska i brännaren. Beroende på hur mycket askutrymme du har i pannan kan du köra ca 2 ton pellets med bequemen. Behöver inte de andra brännarna tömmas en gång i veckan/14dagar? Undermatade brännare tömmer sig bättre. Hur värderar du din tid och frihet?

Utan det är väl pannans utformning/konstruktion som styr detta

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Högst berättiga fråga....Roli skrev:Det är väl inte brännaren som styr hur ofta som man behöver tömma askaStugsittaren skrev: En sak du kan jämföra är hur ofta du behöver tömma aska i brännaren. Beroende på hur mycket askutrymme du har i pannan kan du köra ca 2 ton pellets med bequemen. Behöver inte de andra brännarna tömmas en gång i veckan/14dagar? Undermatade brännare tömmer sig bättre. Hur värderar du din tid och frihet?![]()
Utan det är väl pannans utformning/konstruktion som styr detta
Skribenten syftar nog på att man i en Biomatic(panna) kan köra 2 ton innan man behöver tömma ur askan. Detta gäller ju även för flera andra pellets PANNOR på marknaden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Man kanske måste skilja på uraskning av brännare och uraskning av panna? Min Pellxbrännare ser helst att jag askar ur den varje vecka. Hade jag haft en panna med större askutrymme, hade jag åtminstone sluppit att aska ur pannan varje vecka!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- Ungskog
- Kontakt:
Jag tömmer min panna på vintern var 14:e dag.
Samtidigt så borstar jag pannans insida ren från aska med en diskborste som jag monterat på en käpp (för att räcka ända in)!
Borde ju vara bättre värmeöverföring till vattnet med rena väggar.
Samtidigt så borstar jag pannans insida ren från aska med en diskborste som jag monterat på en käpp (för att räcka ända in)!
Borde ju vara bättre värmeöverföring till vattnet med rena väggar.
JanFire Flex-a, Euronom Exonom P 20 UB, Acktank TMV panna 300 liter
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jo jag ville ha fram skillnaden mellan olika brännares skötselbehov. Det var brännarvalet som var den brännade frågan i denna tråd ;0). (Ledsen om jag var lite oklar i mitt förra inlägg.) Sedan får man ju lägga till pannans behov. Men jag ser att poängen med de skilda behoven redan har gått fram. Tilläggas kan att det går ganska fort att tömma aska från brännaren. Jag känner dock mig själv och undviker gärna alla onödiga måsten i mitt liv. En annan faktor som jag värderar högt är hur brandsäkert systemet är. Hur har de olika fabrikaten löst detta?
Lycka till i ditt val.
Lycka till i ditt val.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Marknadsöversikt
Kolla in http://www.novator.se/bioenergy/BE0503/54-58.pdf
Kanske inte så mycket jämförelser men den kanske du kan göra själv.
Anders
Kanske inte så mycket jämförelser men den kanske du kan göra själv.
Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Eftersom du ska byta panna ganska snart så tycker jag att du bör ha panntypen i åtanke redan nu. Skit samma om ett års uppvärmning blir lite krångligare och dyrare än vad som det kunde ha blivit om nästa panna och brännaren du väljer funkar kanon och det blir problemfritt i framtiden.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.