Hej!
Jag har köpt mig en Nibe Alpha Kombi. På framsidan pannan finns det en eldstad för ved och längst ned till vänster är det hål för oljebrännare. Jag undrar hur det fungerar om jag vill kombinera pellets och ved. Alltså ska jag montera pelletsbrännaren i hålet där oljebrännaren normalt skulle sitta? Kör bara med el idag. Innanför oljebrännarhålet är det som ett rör, 23 cm i diam och ungefär 50 cm djupt. Min fundering är om detta räcker till för det blir ju lite aska när man eldar pellets? Eller måste man montera pelletsbrännaren i vedelstaden och montera bort den varje gång man ska elda med ved?
Min Nibe är en 05'a och jag såg att den nyare 06'an har en annan utformning på fronten.
Pellets i kombipanna
Det blir nog till att aska ur väldigt ofta i alla fall och du måste nog ha en frammåt brinnande brännare också, men det finns kanske någon här som kör med den pannan och vet om det funkar ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.