Pelletsen trillar inte ner i skruven
Pelletsen trillar inte ner i skruven
Nu har det hänt två gånger att brännaren stannat med "Slut på pellets", som medelande.
Pelletsen har inte varit slut i veckoförrådet. Men det verkar som om pelletsen lagts sig så olyckligt att det bildats ett tomrum ovanför skruven. Är detta vanligt? Två gånger på tre månader har detta inträffat. Finns det nått att göra?

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
grotta
Du har råkat ut för den berömda "grottan" 

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: grotta
Bara att bita ihop då eller??snillet skrev:Du har råkat ut för den berömda "grottan"

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Jag har ingen erfarenhet att basera detta på men rent omedelbart tror jag att om du kan vrida intagshålet till skruvan en aning kan det ge ett annolunda nerfall av pelletsen så att grottan kollapser innan den bildas så att säga.
Jag kan även tänka mig att en pinne snedd ut från bottnen/sidan kan störa grottbildningen....eller hjälpa den... test vill ge svar.
Jag kan även tänka mig att en pinne snedd ut från bottnen/sidan kan störa grottbildningen....eller hjälpa den... test vill ge svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Jag har aldrig mixtrat med någon pelletsbrännare, men jag har sett en lösning i ett liknande fall. Där hade man monterat en skruv, utan rör omkring sig, lodrätt ner mot matarskruvens intag. Denna extraskruv slutade någon/några decimeter (tror jag det var) ovanför den andra skruven. När matarskruven gick skruvade hjälpskruven uppåt (inte neråt, då blir det bara värre), för att luckra upp materialet ovanför intagshålet.
I det fallet gällde det bark, som är mycket taggigare än pellets och alltså förmodligen har lättare för att bygga valv av sig självt.
I det fallet gällde det bark, som är mycket taggigare än pellets och alltså förmodligen har lättare för att bygga valv av sig självt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
En stövel, en elmotor med växellåda, lite plattjärn och en timer så borde det väl kunna lösa sig med en känga om dagen så att säga.... 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932 skrev:En stövel, en elmotor med växellåda, lite plattjärn och en timer så borde det väl kunna lösa sig med en känga om dagen så att säga....

-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Har fått det problemet i när jag labbade hemma, det hjälpte när jag förlängde hålet i matarröret så en större del av skruven blev synlig.
Har du möjlighet att ta upp hålet i röret lite så prova det och se om det hjälper, en del förråd medger inte denna modifiering...
Har du möjlighet att ta upp hålet i röret lite så prova det och se om det hjälper, en del förråd medger inte denna modifiering...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Nu har jag gått lös med sticksågen i plywoodförrådet. Förrådet är Themias 300 liters. Och ska enligt ritningen ha ett ganska smalt hål i botten till skruven. Nu har jag gjort hålet lika brett som "plåtlådan" som skruven ligger i.
Tiden får utvisa om det är bra eller ej...
Tiden får utvisa om det är bra eller ej...

Vanligt problem när nivån är under 50% i mitt bulkförråd på 8m3. Pelletsen smular sönder sig och det kan nästan bli lodräta väggar av spån.
Vad som hjälper är att öppna manluckan och skyffla lite typ varannan dag. Oftare ju lägre nivå det är i förrådet.
Vad som hjälper är att öppna manluckan och skyffla lite typ varannan dag. Oftare ju lägre nivå det är i förrådet.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3