Rätt sätt att elda

Här diskuteras allt kring vedeldning
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

André skrev:Ajajaj det skulle varit en laddomat 4030 till din panna för de är från den du tar ut värme o vv men då du ska byta ut allt till våren så är det ingen ide att köpa en sådan nu..
De du kan skaffa redan nu är shuntstyrning för de ska du ha på pelletspannan oxå..

Som du har det nu är det varmt tills tempen i pannan/acktanken sjunker då blir det för kallt vatten vilket shuntstyrningen fixar genom att strypa då vattnet är varmt för att skicka ut mer till systemet då det svalnat..
Jepp, ska skaffa en Automix 20.

Men frågan kvarstår, när ska jag slå av laddpumpen?
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Min tanke är att du skall köra pumpen under den tid du eldar, tills tanken har en 80-90grader i botten, när sedan elden brunnit ut stänger du pumpen.
Detta förutsätter att vattnet sedan kan självcirkulera tillbaks till pannan, tills tanken är kall igen.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Som din anläggning ser ut håller jag med.
Det är det bästa du kan göra med det du har.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Okej, då ska jag se till att slå av pumpen betydligt tidigare än förut. Dock lite knepigt att veta riktigt när då jag inte har nån termometer i botten av tanken.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Sticker inte panntemperaturen upp när du har fått varmt ända ner i tanken?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Vilken pump är det du startar/stoppar? Den gröna eller den röda?
Elementet som sitter till höger om tanken, får det matning från tanken eller pannan?

En anliggningstermometer kostar en femtiolapp hos Classe. sätt den på röret i tankbotten.

När jag tänker efter, funkar det skapligt just nu?? Isåfall, bara kör på som du gjort tills du skall byta anläggning till våren.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

bax skrev:Vilken pump är det du startar/stoppar? Den gröna eller den röda?
Elementet som sitter till höger om tanken, får det matning från tanken eller pannan?

En anliggningstermometer kostar en femtiolapp hos Classe. sätt den på röret i tankbotten.

När jag tänker efter, funkar det skapligt just nu?? Isåfall, bara kör på som du gjort tills du skall byta anläggning till våren.
Den röda startar jag. Elementet får matning från tanken tror jag.
Det funkar rätt okej nu, bara det att det är rätt kallt på morgonen. Men det är ju inte akut då det som sagt snart ska bytas.
Skriv svar