Ökofen pelletspanna med över 103% verkningsgrad är rätt hyfsat..
Den har rökgaskylare så rökgastempen är bara 30-40 grader därav den höga verkningsgraden..
Om 5-6 år tror dom att dom kan komma med en pelletspanna med el produktion.. Vid 20 kW hoppas dom på att den ska ge 2,5 kW el...
Först stoppar de in en viss mängd energi, sen tar de bort en del, kallar det som är kvar för 100%, stoppar tillbaka det de nyss tog bort och vips, över 100%!
Jag skrev det nyss i ett annat inlägg, "jag gör som ekonomerna, jag räknar tills resultatet blir det jag vill att det ska bli".
Jag kan göra det igen. Om jag stoppar in 1 kWh el till min panna, får jag ut cirka 200 kWh värme till vattnet. Alltså har jag en verkningsgrad på 20000%. Där ligger Ökofenerna i lä.
Jag bara "valde" att inte räkna veden.
Nu menar jag inte att deras panna är dålig, bara att de räknar som de själva vill.
Det finns även oljepannor som har över 100% verkningsgrad.
Jag tror det är så här (och nu är jag ute på tunn is) att den norm man använder för att mäta energiinnehållet i bränslet inte tar hänsyn till den energi som kan frigöras vid tillståndsövergång från gasform till flytande form. Så sker när rökgaserna kondenseras, och på så sätt får man ut en verkningsgrad på över 100% vilket ju kanske inte är korrekt helt filosofisk, men i jämförelse med andra pannors verkningsgrader som är mätta på samma sätt är helt korrekt.
Först stoppar de in en viss mängd energi, sen tar de bort en del, kallar det som är kvar för 100%, stoppar tillbaka det de nyss tog bort och vips, över 100%!
Nu menar jag inte att deras panna är dålig, bara att de räknar som de själva vill.
Du har inte läst om rökgaskondensering??
Med en tillföra vatten i rökgaserna o sedan kyla dessa kan du få 112% verkningsgrad ur en ctc265.. Bara genom att kylarökgaserna till under 30 grader i samma 265:a fick (tror det va stem) dom en verkningsgrad på 105-108%...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Men jag hävdar fortfarande med bestämdhet att den som tror att han får ut mer energi än han stoppat in, är mogen för stor undersökning. Det är precis som Tidlund skriver, man definierar ett sätt att mäta på, och sen kan man då, med ändrade förutsättningar, få ut mer än 100%. Det är precis lika stort lurendrejeri, bara inte lika uppenbart, som när jag påstår att jag har 20000% i verkningsgrad, bara för att jag sätter inmatad elenergi som normen.
Det går lika bra att räkna på ett annat sätt, om man vill. Om du eldar i ditt hus idag, men det är lika kallt igen i morgon, då kan man hävda att du har 0% i verkningsdrag. Du har ju inte fått ut någonting av det du eldade.
Det jag försöker framföra är två saker:
Man får ut mer, genom att kondensera rökgaserna, än man annars skulle fått.
Man får inte ut mer än man stoppar in. Det är bara en matematisk fint.
Det är precis som TidlundNKPG säger, jag har räknat en del på sånt förr, och jag väl själv rätt förvånad när jag räknade fram en verkningsgrad på ett (fiktivt) kraftvärmeverk på 104%. Men som sagt, det är bara hur man definierar engerivärdet i bränslet, räknar man med det "riktiga" energivärdet blir det aldrig 100% ens...
Om din verkningsgrad på 103% kan man bara säga en sak, du/de har räknat fel! Ty, jag är ganska säker på att världens första evighetsmaskin inte är uppfunnen ännu.
Jag har hört talas om ett enda värmekraftverk med en verkningsgrad på 100%, och jag trodde inte på det innan jag hörde hela historien, eftersom en del energi alltid går ut med avgaserna. Det visade sig dock vara ett minikraftverk installerat inne i ett växthus, där avgaserna gick rakt ut i växthuset och gödde växterna. Voila, 100%
Kommer plötsligt att tänka på när man jublade i Örkelljunga kommun, för att fjärrvärmeverket gått med 48 miljoner i förlust.
Anledningen till glädjen var att de hade räknat med en förlust på 67 miljoner...
Om din verkningsgrad på 103% kan man bara säga en sak, du/de har räknat fel! Ty, jag är ganska säker på att världens första evighetsmaskin inte är uppfunnen ännu.
Som med vp med 480% verkningsgrad då.. En evighetsmaskin..
Kan nämna att sotarn talade om att folkhögskolan 2 km bort har vp på oljepannans rökgaser o där är det en bra bit över 100% verkningsgrad..
Hursom helst så är problemen med kondens löst om man kör med kondenserande drift med maximal prestande o verkningsgraden är iaf betydligt bättre än i dagens pannor.. Det är inte ens säkert att man behöver skorsten längre utan bara ut genom väggen el pipa av ett avloppsrör då rökgaserna bör va under 30 grader.. Skorstensbrand lär inte kunna inträffa heller o det är inte troligt att sotning krävs heller då skiten/sotet renas i kondensorn o åker i avloppet..
Investeringen är/bör bli lägre än för solfångare o ge lika mycket... Utsläppen av partiklar blir i bra mycket lägre så enligt rapporterna (som ja läste) så kan det komma krav på rökgaskondensor för fastbränsle eldning i framtiden...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Som med vp med 480% verkningsgrad då.. En evighetsmaskin..
Kan nämna att sotarn talade om att folkhögskolan 2 km bort har vp på oljepannans rökgaser o där är det en bra bit över 100% verkningsgrad..
Bara om man gör som han som hade en verkningsgrad på 20000%, eller vad det var, inte tar hänsyn till alla energikällor.
Om man säger att en vp har en verkningsgrad på 480%, så menar man kanske el in - värme ut. Inte energi in - nyttig värme ut. Det är viktigt att tala om vad man menar när man talar om verkningsgrad, annars kan man som sagt få vilka siffror man vill.
Om jag skulle jämföra min vedpanna med en värmepump, det vill säga el in - nyttig värme ut och inte ta hänsyn till den del av energin som kommer från naturen, tja, snacka om verkningsgrad...