Ny nibe ved/pelletspanna vedex 1000 25 kW

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Ny nibe ved/pelletspanna vedex 1000 25 kW

Inlägg av André »

med stående tuber o turbulatorer med 75 liter eldstad o 55 liters vattenvolym.. Den ersätter alpha keram ub men fått större eldstad o stående tuber
..
Synd bara att askytrymmet inte är större än på keramen så asktömmning måste göras efter ca 650-1000 kg pellets beroende på brännar typ o om man petar undan askan med en pinne..

Synd att det inte är pelletslucka i sidan o större askytrymme då hade det varit en riktigt bra panna om man vill kunna elda pellets men även ved ibland.. :roll:

http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor ... ex1000.htm

Samma färg som biomatic.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför är det bättre med pellets lucka i sidan?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Varför är det bättre med pellets lucka i sidan?
Då hade man inte behövt byta lucka när man byter mellan ved/pellets vilket är lite bökigt för pannan är i minsta laget om man bara ska elda ved..

Som det ser ut på bilderna så är det bara synglas på båda luckorna o då måste man skruva bort/byta luckan för att köra ved/pellets.. Hade det varit lucka i sidan hade de tagit max 1 min att skifta vilket varit bra..
Så är det på min panna oxå o då blir det så att man antingen kör pellets/ved.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man behöver väl inte byta lucka eller?
Man kan väl ha båda luckorna i och bara svänga den åt sidan?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Man behöver väl inte byta lucka eller?
Man kan väl ha båda luckorna i och bara svänga den åt sidan?
Det finns en övre o en undre lucka när man öppnar luckan/orna är det bara ett stort hål utan infästningar för brännare... Så man måste göra fästen till brännaren som fästs i gångjärnsinfästningarna om man ska köra med pellets..
Iaf är det så på min panna o det är lite bök att skifta 20-30 min vilket gör att man inte skifta så ofta.. :roll:
Skriv svar