Hejsan är ny på pellets området, har köpt hus och använder Pelda 21 pelletsbrännare, den fungerade bra ibörjan men har nu börjat slagga igen, varje dag som leder till driftsbrott, jag förstår inte vad som är fel, jag slaggar ur röret som man ska, är mycket noggrann... någon som kan komma med något tips?
Mvh
Pelletsbrännaren Slaggar igen
Pelletsbrännaren Slaggar igen
Gustav K
Hej
Vedråvaran som din pellets tillverkas av kanske innehåller för mycket sand/föroreningar eller att man har blandat in bark i råvaran. Sanden i pelletsen bildar slagg genom att sanden/föroreningarna smälter (sintrar)ca 1200-1400 grader C. Ren pelletsråvara gör att man får minimal sand/förorenings inblandning och höjer sintringstempen och därmed minimal slaggbildning.
Du kanske även har tjuvluftning genom brännarn: Jag som har en Eco Tec A3 får en hel del slagg/tjärbildning om slussvingarna är otäta. Åtgärden här är att byta slussvingar. Man bör/skall komplettera med en dragberänsare vid pelletseldning också. Vet ej hur din brännare är konstruerad.
Du kanske även har tjuvluftning genom brännarn: Jag som har en Eco Tec A3 får en hel del slagg/tjärbildning om slussvingarna är otäta. Åtgärden här är att byta slussvingar. Man bör/skall komplettera med en dragberänsare vid pelletseldning också. Vet ej hur din brännare är konstruerad.
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3