Sist när jag sotade ur pannan så var färgen på sotet i rökkanlerna nästan vitt! Ska det vara så??
Nån som vet? Hur ser det ut hos Er??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Enligt tidigare inlägg så verkar det som om sotet kan få lite olika färg beroende på vilka pellets som används så det är svårt att svara på antar jag, men om rökgastempen är ok och allting annat uppför sig som vanligt så bör det inte vara några problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rökgaserna verkar normala för Biomaticen 80°-100° på den inbyggda termometern.
Väntar dock fortfarande på att installatören skall komma och trimma in pannan...
Jag har bara justerat lite efter eget huvud. och med hjälpa av andra skribenters uppgifter och erfarenheter. Tack!
Men är det nån mer som har nästan vita rökgångar i pannan??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Becker skrev:
När jag höll på o testade härom veckan så testade jag att öka fläkten en hel del o då blev pannan vit inuti så jag tror de är för mycket fläkt..
Ok! Ska prova att sänka lite...
Becker skrev:
När jag höll på o testade härom veckan så testade jag att öka fläkten en hel del o då blev pannan vit inuti så jag tror de är för mycket fläkt..
Provade också, har kört med dina inställningar André
och fick vita väggar. minskade då fläkten 1% och då blev det nästan brun/svart bara efter 12h. Verkar vara väldigt känsligt på hur fläkten ställs in. Borde kanske skruva på matningen istället för att få ett perfekt förhållande.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Becker skrev:
Provade också, har kört med dina inställningar André
och fick vita väggar. minskade då fläkten 1% och då blev det nästan brun/svart bara efter 12h. Verkar vara väldigt känsligt på hur fläkten ställs in. Borde kanske skruva på matningen istället för att få ett perfekt förhållande.
Om det blir för mycket med 1% fläkt så ändra på matningen istället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sot består av oförbrända kolpartiklar, som ju är svarta - den enda sorts kol jag känner till som inte är svart är diamant... Har du en diamantgruva i rökgången?
Annars är det nog flygaska du ser - dvs du har kanske lite för bra drag genom pannan...