Min höga(?) förbrukning...

Skriv svar
Frisse Frisén
Entusiast!

Min höga(?) förbrukning...

Inlägg av Frisse Frisén »

Huset byggt 1947.
Boyta 62 kvm, 21 grader.
Hel källare, 15 grader.
Gäststuga 20 kvm, frostfritt.
Isolerat vindsbjälklaget sommaren 2004 med 350-400mm lösull (med spruta).

I januari gick det åt i snitt 33 kg pellets/dygn. Låter inte det väldigt mycket för ett så litet hus? Jag har en verkningsgrad på cirka 80% och en rökgastemp på under 150 grader efter diverse justeringar. Några kommentarer?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har du justerat din brännare med ett rökgasinstrument? Ligger lågt i verkningsgrad.Verkningsgraden borde vara 91-93% i förbränningen.
Har du sänkt matningen för bränslet? Startdosen ska du ha som vanligt, ca 3dl. Luften får du nog ha på fullt nästan med denna brännare.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hej,

Med tanke på storlek och vindsbjälklagret låter det mycket.
Jag har cirka 280 m2 i tre plan med 19-22 grader och 20cm spånpulver som isolering och inte tokmycket i väggar. Jag gjorde av med cirka 38-39kg pellets per dag. Bor i Umeå... antagligen kallare gissar jag.

Varmvattnet tar ju förstås en del, men max 10% i Januari som är ganska husoberoende.

Jag har dessutom oxo en PX21 fast med 90%, 142 grader(då han mätte...)

Jag ser ett par möjligheter:
- Hmm, gäststuga... har du kulvert? isolerad???
- Ditt hus läcker i väggar och fönster
- Du har mekanisk frånluft med drag i...
- Din brännare är fel kalibrerad 80% lät inge vidare, speciellt inte vid 150 grader...

Får du mycket aska?? eller grov aska, färg?, min PX21 blåste ut pellets ur röret om jag hade för mycket luft. Hur mycket pellets matar du (hur mycket vrider sig skruven per matning)? Jag har tex. 1/2 varv...
Kör du med lågeffektläge??
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Brännaren är ställd precis så lågt att den inte stannar. Har testat med lite olika intällningar men har inte märkt nån direkt skillnad på förbrukningen.

Den mättes med rökgasinstrument vid installationen men då satt det ingen nedre baffelplåt i pannan så det är svårt att veta vad den har för värden nu...

Verkningsgraden är bara en uppskattning. Den uppmättes till 76% vid installationen men det var som sagt utan nedre baffelplåt. När jag mailade CTC så svarade de också att verkningsgraden ligger på 80% i den pannan om man kör pellets så det stämmer nog att den ligger där nu.

Jag vet inte hur askan ska se ut, men den är mörkt grå/brun (nästan svart) och "finfördelad".

Jag skulle tro att rören ut till gäststugan är ganska välisolerade. I alla fall om man jämför med de fjärrvärmerör som går utanför huset på jobbet. Det dröjer inte så värst måga timmar innan gräsmattan tittar fram igen efter ett lätt snöfall. Fruktansvärt dåligt isolerat. Det är nästan så man undrar om det är isolerat över huvud taget. Å andra sidan så är det ju bra mycket mer värme som går där...

Ventilationen består av gammalt hederligt självdrag.

Jag kör inte med lågeffektläget eftersom det står i manualen att man inte ska göra det om man kör under 20 kW.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Skriv svar