Hej!,
Funderar på att ge mig in i pelletsvärlden och byta ut min oljebrännare och installera en Janfire NH brännare på den befintliga pannan, en CTC 265B från 1970.
Funkar denna kombinationen bra?
Hur mycket underhåll skulle det kräva ?
Är det bättre att köpa en ny panna samtidigt kanske ?
Tack för alla svar
mvh
Tiv
Janfire NH och CTC 265B
Jorå, det kör bra! Sätt den i oljehålet och sota/aska ur varje vecka som en del gör eller varje månad som jag gör, oavsett om det behövs eller ej!
Min pannar är från '72 men annars är det identisk.
Min pannar är från '72 men annars är det identisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej Tiv!
Jag är också på väg in i pelletsvärlden.
Jag har en precis likadan panna som du (samma årgång).
Jag har dock valt att byta ut pannan. En NH brännare samt en Effecta panna med automatisk sotning är beställda.
Att jag byter har nog inte så mycket med verkningsgraden att göra utan det är framförallt bekvämligheten (hoppas jag
). När man är van vid ett underhållsfritt oljeeldande, känns det inte så värst kul att behöva ge sig in och sota pannan i tid och otid.
Har precis slängt ut oljetanken, så nu blir det till att bygga ett bulkförråd i väntan på att grejerna skall komma.
Jag är också på väg in i pelletsvärlden.
Jag har en precis likadan panna som du (samma årgång).
Jag har dock valt att byta ut pannan. En NH brännare samt en Effecta panna med automatisk sotning är beställda.
Att jag byter har nog inte så mycket med verkningsgraden att göra utan det är framförallt bekvämligheten (hoppas jag

Har precis slängt ut oljetanken, så nu blir det till att bygga ett bulkförråd i väntan på att grejerna skall komma.

Tack för alla svar!,
Vill också ha det så bekvämt som möjligt, men budgetten spelar också en viss roll.!
Effecta pannan har jag inte kikat på. Vad är det för fördelar gämfört med Janfires till exempel ?
Jag ringe en installatör härom dagen för att få ett pris på Janfires panna och brännare. Han började prata om ett annat fabrikat, KMP´s Uno panna som är tydligen självrensande med tryckluft. Inte lätt det här.
//Tiv
Vill också ha det så bekvämt som möjligt, men budgetten spelar också en viss roll.!
Effecta pannan har jag inte kikat på. Vad är det för fördelar gämfört med Janfires till exempel ?
Jag ringe en installatör härom dagen för att få ett pris på Janfires panna och brännare. Han började prata om ett annat fabrikat, KMP´s Uno panna som är tydligen självrensande med tryckluft. Inte lätt det här.
//Tiv