Citat: Pelletseldning såväl miljövänligt som ekonomiskt

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Citat: Pelletseldning såväl miljövänligt som ekonomiskt

Inlägg av manin »

Hämtat från Kristianstadsbladet Tyckt och Tänkt
Pelletseldning såväl miljövänligt som ekonomiskt

Publicerad: 03. Mars 2006 04:30

Svar till "Bonnförnuft från landet", den 28 februari.

Jag lider med dig när jag läser vilket elände du haft med din pelletsutrustning, men jag kan trösta dig med att du inte är ensam, tyvärr, efter vad jag läst på diskussionsforumen på internet.

Orsaken är att det finns alldeles för många dåliga varianter på pelletsbrännare, trots att de är P-märkta. Ett vanligen förekommande påstående är att funktionen på alla pelletsbrännare är lika. Detta påstående är lika tokigt som om alla bilar skulle vara lika bra eller dåliga och det vet vi alla att så inte är fallet.

En pelletsbrännare är aldrig bättre än det pris du betalat för den, köper du billigt så köper du samtidigt på dig en massa bekymmer.

Att elda med pellets är bekvämt och otroligt billigt, förutsatt att du väljer rätt brännare och att denna passar för just din panna. Det har inte att göra med om den passar in "fysiskt" på din panna (alltså storleksmässigt) utan att din panna skall vara konstruerad på så sätt att den är optimal i förbränningszonen och konvektionskanaler för att pelletseldningen skall ge dig den bekvämlighet du önskar.

Brännaren skall inte "spotta" ur sig mängder av aska och oförbränd pellets, askan skall vara näst intill som puder om förbränningen är korrekt.

Normalt underhåll på vinterhalvåret (om du har ett behov av upp till cirka 18 kW) är var fjärde vecka då du askar ur allt från rökgasutgången till skorstenen och vidare ner genom alla konvektionskanaler och avslutningsvis borstar/skrapar brännkammarväggarna.

Detta tar cirka 10-15 minuter i månaden, vilket jag anser inte är någon större belastning.

För att du skall kunna ha glädje av och fullt förtroende för din brännare skall den vara konstruerad på så sätt att den kan hantera spåninblandning (finfraktion) bland pelletsen, alltså mata in pelletsen på ett totalt kontrollerat sätt i brännkoppen, och då har du ej heller problem med att köpa in pelletsen i bulk (tre ton åt gången) vilket är bekvämast.

Som du säkert förstår så talar jag om ett mycket begränsat sortiment av brännare och att nämna fabrikatet på dessa låter sig inte göras emedan det då blir otilllåten reklam för dessa.

Själv har jag eldat pellets i en undermatad brännare sedan sju år och allt jag gör är att aska ur pannan en gång i månaden, brännaren tar jag endast ut ur pannan en gång i halvåret för att kontrollera att allt är okej och eventuellt ta bort slagg om det blivit någon sådan (beroende på pelletskvalitén).

Tore Thelander

Linderöd
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Han "glömde" skriva att han är återförsäljare av pelletsbrännare...
Viessmann Vitodens 222 F
Seth
Späd planta

Re: Citat: Pelletseldning såväl miljövänligt som ekonomiskt

Inlägg av Seth »

Hej jag kan rekommendera Tore Thelander som installatör av pelletsbrännare en enormt person kunnig i vad han pratar om, kan verkligen sitt jobb, brännaren är en undermatad brännare Ecotec A4, servicen som är enormt bra, tveka inte att anlita honom
manin skrev:Hämtat från Kristianstadsbladet Tyckt och Tänkt
Pelletseldning såväl miljövänligt som ekonomiskt

Publicerad: 03. Mars 2006 04:30

Svar till "Bonnförnuft från landet", den 28 februari.

Jag lider med dig när jag läser vilket elände du haft med din pelletsutrustning, men jag kan trösta dig med att du inte är ensam, tyvärr, efter vad jag läst på diskussionsforumen på internet.

Orsaken är att det finns alldeles för många dåliga varianter på pelletsbrännare, trots att de är P-märkta. Ett vanligen förekommande påstående är att funktionen på alla pelletsbrännare är lika. Detta påstående är lika tokigt som om alla bilar skulle vara lika bra eller dåliga och det vet vi alla att så inte är fallet.

En pelletsbrännare är aldrig bättre än det pris du betalat för den, köper du billigt så köper du samtidigt på dig en massa bekymmer.

Att elda med pellets är bekvämt och otroligt billigt, förutsatt att du väljer rätt brännare och att denna passar för just din panna. Det har inte att göra med om den passar in "fysiskt" på din panna (alltså storleksmässigt) utan att din panna skall vara konstruerad på så sätt att den är optimal i förbränningszonen och konvektionskanaler för att pelletseldningen skall ge dig den bekvämlighet du önskar.

Brännaren skall inte "spotta" ur sig mängder av aska och oförbränd pellets, askan skall vara näst intill som puder om förbränningen är korrekt.

Normalt underhåll på vinterhalvåret (om du har ett behov av upp till cirka 18 kW) är var fjärde vecka då du askar ur allt från rökgasutgången till skorstenen och vidare ner genom alla konvektionskanaler och avslutningsvis borstar/skrapar brännkammarväggarna.

Detta tar cirka 10-15 minuter i månaden, vilket jag anser inte är någon större belastning.

För att du skall kunna ha glädje av och fullt förtroende för din brännare skall den vara konstruerad på så sätt att den kan hantera spåninblandning (finfraktion) bland pelletsen, alltså mata in pelletsen på ett totalt kontrollerat sätt i brännkoppen, och då har du ej heller problem med att köpa in pelletsen i bulk (tre ton åt gången) vilket är bekvämast.

Som du säkert förstår så talar jag om ett mycket begränsat sortiment av brännare och att nämna fabrikatet på dessa låter sig inte göras emedan det då blir otilllåten reklam för dessa.

Själv har jag eldat pellets i en undermatad brännare sedan sju år och allt jag gör är att aska ur pannan en gång i månaden, brännaren tar jag endast ut ur pannan en gång i halvåret för att kontrollera att allt är okej och eventuellt ta bort slagg om det blivit någon sådan (beroende på pelletskvalitén).

Tore Thelander

Linderöd
Seth
Ecotec A4 , Focus pe-20, tigex ekonomilucka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, det var väl inte något särskilt objektivt inlägg direkt.. :D

Han skriver bl.a. "En pelletsbrännare är aldrig bättre än det pris du betalat för den, köper du billigt så köper du samtidigt på dig en massa bekymmer." Det var väl inte riktigt sant tycker jag. Jag skulle säga att installatörens kunskaper väger betydligt också.. t.e.x
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kanske väger installatörens kunskap också in, men på en bra brännare så är det svårt att misslyckas.

På till exempel sverigebrännaren får man vara mkt duktig för att lyckas.... :wink:

Det är så att vissa av brännarna är mer hobby än andra, det behövs inte mycket tekniskt sinnelag för att bedöma det.
Sedan får man skilja på konstruktionen karaktär och ingående detaljers kvalitet.
En del har ett smart koncept men Dinky Toys kvalitet på komponenter.
Skriv svar