Hur mycket sämre är en kombi?
Hur mycket sämre är en kombi?
Jag ska/måste byta panna. Den gamla från -73 går på övertid och nu misstänker jag att varmvattenberedaren släpper in vatten till radiatorsystemet... Jag vill gärna elda med ved men är inte så säker på att jag vill göra det om 10-20 år och vill därför helst inte låsa mig. Jag är därför lite inne på en kombipanna. Frågan är då hur mycket sämre är en kombipanna än en vedpanna? Eller en pelletspanna?
Är skillnaden som "natt och dag" eller kanske mer marginell?
Kan det vara klokt att köpa en begagnad kombi, och i så fall hur gammal får den vara för att fortfarande vara vettig?
Nån särskild som är att rekommendera eller som man ska akta sig för?
Jag inser att det är tolkningsfrågor som kan besvaras olika av olika människor, men jag hoppas ändå på att komma närmare ett beslut. Ett beslut som, om det vill sig illa, måste fattas fort... Alla tips, trix och erfarenheter är varmt välkomna.
Tillägg: Kåken är 1½-plans på 120kvm byggd -49 och isolerad därefter... Ovanvåningen värms idag med el men det har jag för avsikt att ändra. Jag skulle gärna ha kapacitet för att värma källaren på 80 kvm men det gör man inte med el...
Är skillnaden som "natt och dag" eller kanske mer marginell?
Kan det vara klokt att köpa en begagnad kombi, och i så fall hur gammal får den vara för att fortfarande vara vettig?
Nån särskild som är att rekommendera eller som man ska akta sig för?
Jag inser att det är tolkningsfrågor som kan besvaras olika av olika människor, men jag hoppas ändå på att komma närmare ett beslut. Ett beslut som, om det vill sig illa, måste fattas fort... Alla tips, trix och erfarenheter är varmt välkomna.
Tillägg: Kåken är 1½-plans på 120kvm byggd -49 och isolerad därefter... Ovanvåningen värms idag med el men det har jag för avsikt att ändra. Jag skulle gärna ha kapacitet för att värma källaren på 80 kvm men det gör man inte med el...
Jag antar att moderna kombipannor kan vara rätt ok, men jag har till exempel en CTC 265B från 1980, och den är helt värdelös att elda ved i, rökgaserna går rätt i skorstenen och kan man få ner tempen till 350 grader så får man vara glad.
Sen går det ju i och för sig att modifiera många pannor med en keramikinsats i veddelen som kan förbättra resultatet en hel del.
Men om du ska ha en kombipanna och elda med ved i den så måste du nog satsa på någon nyare modell för att det ska fungera vettigt.
Sen går det ju i och för sig att modifiera många pannor med en keramikinsats i veddelen som kan förbättra resultatet en hel del.
Men om du ska ha en kombipanna och elda med ved i den så måste du nog satsa på någon nyare modell för att det ska fungera vettigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har en diomkombi med keramik, den var helt hopplös att elda med ved i. Brann ojämnt, svårt att få till den omvända förbränningen etc.
Det blev bättre när jag svetsade dit ett uttag på sidan och eldade med vedförugn.
Nu har jag en flisbrännare i uttaget.
Jag kommer aldrig att skaffa en kombipanna igen.
Det blev bättre när jag svetsade dit ett uttag på sidan och eldade med vedförugn.
Nu har jag en flisbrännare i uttaget.
Jag kommer aldrig att skaffa en kombipanna igen.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
-
- Pannrumstomte!
Jag har ett hus som ville ha sisådär 4,5 - 5 m³ olja om året. Jag var heller inte så road av att hålla på med veden jämt och ständigt, men bestämde mig för att det var OK till någon del. Jag trakterades av den förhållandevis låga driftkostnaden.
Min anläggning var i stil med din: Oljepanna från 1972, trasig shuntventil, läckande vattenrör i källaren, temperaturbegränsaren ur funktion, oljetanken rostskadad i bottnen och galopperande ökning av driftkostnaden. 30% upp bara på två år.
Därför kastade jag ut oljetank och -panna, installerade 2250 liter ackumulatortank, 35 kW vedpanna, 6 kW elpatron och totalt 72 vakuumrör för solvärme på taket.
Billigt i drift när det är kallt, slipper elda minst halva året, kan åka hemifrån utan att det fryser sönder på vintern samt eldar normalt två inlägg på kvällen, vintertid. Alltså tända när jag kommer hem, sen lägga in en gång till 3-4 timmar senare.
Bara när det är smällkallt (-20°C på nätterna) och inget vidare solsken eldar jag en gång på morgonen också.
Mitt hus är 2½ plan, plus källare, med lite drygt 100 m² per plan. Byggt 1943, plankvägg med puts, "isolerat" med tapeter. Nåja, ska jag vara ärlig så finns det lite trätex också, ganska tjocka (ca 35 cm) trossbottnar med spån i och fönstren är utbytta till treglasmodell. Så det hjälper ju en del.
Min anläggning var i stil med din: Oljepanna från 1972, trasig shuntventil, läckande vattenrör i källaren, temperaturbegränsaren ur funktion, oljetanken rostskadad i bottnen och galopperande ökning av driftkostnaden. 30% upp bara på två år.
Därför kastade jag ut oljetank och -panna, installerade 2250 liter ackumulatortank, 35 kW vedpanna, 6 kW elpatron och totalt 72 vakuumrör för solvärme på taket.
Billigt i drift när det är kallt, slipper elda minst halva året, kan åka hemifrån utan att det fryser sönder på vintern samt eldar normalt två inlägg på kvällen, vintertid. Alltså tända när jag kommer hem, sen lägga in en gång till 3-4 timmar senare.
Bara när det är smällkallt (-20°C på nätterna) och inget vidare solsken eldar jag en gång på morgonen också.
Mitt hus är 2½ plan, plus källare, med lite drygt 100 m² per plan. Byggt 1943, plankvägg med puts, "isolerat" med tapeter. Nåja, ska jag vara ärlig så finns det lite trätex också, ganska tjocka (ca 35 cm) trossbottnar med spån i och fönstren är utbytta till treglasmodell. Så det hjälper ju en del.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Gallringsobjekt
Hej köpte i höstas en ctc 2200 kombi,en 01 a som bara var körd med olja.Jag bara har eldat med ved sedan 1 november,fungkar kanon bra,har två 500 liters tankar en tom och en med tre slingor en sol och två tapp vatten.En av fördelelarna med denna panna är att ved delen inte sotar ner pelletsdelen.
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
Det är intressant att ta del av era erfarenheter. För säkerhets skull var jag precis upope på taket för att mäta skorstenen. Jag trodde i min enfald att "det ska inte vara några problem" men jag blev varse att den har en diameter på endast 110mm och det är väl mindre lyckat om man vill elda med ved i en kombi. Sen å andra sidan så är det nog 8-9 meter från pannan till toppen av skorstenen, om nu det spelar någon större roll, vad tror ni? Är man med det hänvisad till pellets om man vill att det ska brinna i pannrummet...?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Gallringsobjekt
-
- Lärjunge!
Det är nog tycker jag inget större fel på en kombipanna av nyare modell.
Jag eldar själv ved samt pellets i en diompanna eloved 25.Pannan är sedan 89 el 90.Nu har jag modiferat pannan med turbulatorer samt lagt in keramik.Vid nysotat samt bra drag samt någorlunda bra förbränning ligger pannan på 220-250c i rökgastemp.Helt ok för en så gammal panna tycker jag.Jag laddar två rena borö tankar på 500l vardera,alltså 1000l acc.Detta tar 3.5 tim.kör med laddomat 4030. huset är sedan 1958.två hela plan +källare.95kvm+3.alltså nästan 300kvm.eldar en/gång dag vid 8-10minusgrader.Eldar pellets jan -april mestadels.
Jag har funderat samt åter funderat att när det är dags att byta panna,då vill jag helst ha en "ren panna" en solo innova från baxi.
Men vilket pris....
sedan står jag där då och måste in med en tank till för varmvattenberedning,samt flytta shunten till tankarna+annan rördragning...BLIR väldans dyrt..
Det finns samt kommer att finnas framöver pannor på blocket,pannor som bara gått kanske 1,2 eller 3 kanske bara fyra år...
Dessa säljs för en spottstyver..
Hittar man en kombipanna från början av 2000talet eller nyare så måste det vara en JÄTTE affär att köpa en sådan då dessa är ute för en bråkdel av nypriset.Kan man göra en bättre affär??knappast.
Köper du en sådan panna att docka till befintliga accar eller även hittar dessa på blocket för allt mellan 1000-2500kr då gör man ju ett jätteklipp.
Låt säga att man hittar panna för max 5000kr begagnat samt tankar för 1500kr/styck.
räkna 10tusen kronor plus lite rör,ev en laddomat 4030,kostar ny 5000kr.
Finns även någon ibland på blocket.
15-20tusen totalt.
Räkna detta mot att köpa ny anläggning med "ren panna" plus tankar samt alla tillbehör.Du är ju lätt uppe i 60-80tusen inklusive arbete!
Då kan man nog ha en nyare beg kombi tycker jag....
Samt ta denna något sämre verkningsgrad.
lennart
Jag eldar själv ved samt pellets i en diompanna eloved 25.Pannan är sedan 89 el 90.Nu har jag modiferat pannan med turbulatorer samt lagt in keramik.Vid nysotat samt bra drag samt någorlunda bra förbränning ligger pannan på 220-250c i rökgastemp.Helt ok för en så gammal panna tycker jag.Jag laddar två rena borö tankar på 500l vardera,alltså 1000l acc.Detta tar 3.5 tim.kör med laddomat 4030. huset är sedan 1958.två hela plan +källare.95kvm+3.alltså nästan 300kvm.eldar en/gång dag vid 8-10minusgrader.Eldar pellets jan -april mestadels.
Jag har funderat samt åter funderat att när det är dags att byta panna,då vill jag helst ha en "ren panna" en solo innova från baxi.
Men vilket pris....
sedan står jag där då och måste in med en tank till för varmvattenberedning,samt flytta shunten till tankarna+annan rördragning...BLIR väldans dyrt..
Det finns samt kommer att finnas framöver pannor på blocket,pannor som bara gått kanske 1,2 eller 3 kanske bara fyra år...
Dessa säljs för en spottstyver..
Hittar man en kombipanna från början av 2000talet eller nyare så måste det vara en JÄTTE affär att köpa en sådan då dessa är ute för en bråkdel av nypriset.Kan man göra en bättre affär??knappast.
Köper du en sådan panna att docka till befintliga accar eller även hittar dessa på blocket för allt mellan 1000-2500kr då gör man ju ett jätteklipp.
Låt säga att man hittar panna för max 5000kr begagnat samt tankar för 1500kr/styck.
räkna 10tusen kronor plus lite rör,ev en laddomat 4030,kostar ny 5000kr.
Finns även någon ibland på blocket.
15-20tusen totalt.
Räkna detta mot att köpa ny anläggning med "ren panna" plus tankar samt alla tillbehör.Du är ju lätt uppe i 60-80tusen inklusive arbete!
Då kan man nog ha en nyare beg kombi tycker jag....
Samt ta denna något sämre verkningsgrad.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Jo, jag har väl också tänkt lite i de banorna. Det finns mycket pengar att spara på att köpa bättre begagnat. Jag har ju sett att det har funnits bra grejor på blocket men nu när jag mer aktivt är ute efter något vettigt så är det som bortblåst. Dock känner jag mig lite osäker med mina 110 mm i skorstenen, jag trodde atrt det var mer.
Finns här någon som har lite koll på vade man kan förvänta sig för drag med den diametern och 8-9 meter i höjd? Kan jag glömma vedeldning med en nyare kombi?´
Stort tack för engagemanget hittills
Finns här någon som har lite koll på vade man kan förvänta sig för drag med den diametern och 8-9 meter i höjd? Kan jag glömma vedeldning med en nyare kombi?´
Stort tack för engagemanget hittills

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Jag har precis pratat med sotar'n och han menar att min skorsten på 110 mm är inte mycket att hurra för när det gäller vedeldning. En lösning kunde vara att använda en kanal till. Den möjligheten finns om jag offrar ventilationskanalen till tvättstugan vilket är fullt möjligt. Frågan är då om jag måste dra ett rör i den, eller kör man utan? Jag antar att det går att köra "oskyddat" men att det finns nackdelar...?
Just nu lutar det väl lite åt pellets, men jag tror att jag skulle kunna bli en av dem som kan tänka sig att ta fredagswhiskey'n framför vedpannan i pannrummet så att helt kasta in handduken gör jag inte än...
För att lösa min akuta situation med läckande beredare i pannan så ska jag ragga tag på en varmvattenberedare, sen får pannan duga till uppvärmning av kåken tills varmare årstid infaller. När nu det blir, just nu ser det ju mörkt ut trots att man bor i skåne...
Just nu lutar det väl lite åt pellets, men jag tror att jag skulle kunna bli en av dem som kan tänka sig att ta fredagswhiskey'n framför vedpannan i pannrummet så att helt kasta in handduken gör jag inte än...
För att lösa min akuta situation med läckande beredare i pannan så ska jag ragga tag på en varmvattenberedare, sen får pannan duga till uppvärmning av kåken tills varmare årstid infaller. När nu det blir, just nu ser det ju mörkt ut trots att man bor i skåne...
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Hej AndreAndré skrev:Du kan nog räkna med ca 2 ton högre pelletsförbrukning/år med en dubbelpanna än en modern pelletspanna om du har ett effektbehov på 20-25000kWh/år..
Gäller detta även nya pannor??
Iså fall låter det inte bra eftersom jag tänkt mig en ny dubbel(kombi) panna där pelletsbrännaren sitter fast hela tiden typ Biomax, Biomix mm.
Pellets som huvudallternativet och Ved ibland.
Är det dax för nya tankebanor??
Said
750 tank med pelletspanna........
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det gäller alla dubbelpannor.. Tyvär..Said skrev:Hej AndreAndré skrev:Du kan nog räkna med ca 2 ton högre pelletsförbrukning/år med en dubbelpanna än en modern pelletspanna om du har ett effektbehov på 20-25000kWh/år..
Gäller detta även nya pannor??
Iså fall låter det inte bra eftersom jag tänkt mig en ny dubbel(kombi) panna där pelletsbrännaren sitter fast hela tiden typ Biomax, Biomix mm.
Pellets som huvudallternativet och Ved ibland.
Said

Pratade med kompisens rörkrökare i veckan om detta o han sa att dessa dubbelpannor skulle man igentligen inte få sälja då man bara vilseleder kunderna.. Jag va oxå sugen på en dubbelpanna då de är lätt att skifta bränsle..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hmm
Ja det gäller alla dubbelpannor.. Tyvär..![]()
Pratade med kompisens rörkrökare i veckan om detta o han sa att dessa dubbelpannor skulle man igentligen inte få sälja då man bara vilseleder kunderna.. Jag va oxå sugen på en dubbelpanna då de är lätt att skifta bränsle..
Då får jag nog kolla andra allternativ

Vill ha en panna som eldas som i första hand eldas med pellets.
Men kunna slänga in lite ved till och från. Och då ska det inte vara så krångligt/jobbigt att ta bort brännaren.
Said
750 tank med pelletspanna........