Hejsan
Jag noterade häromdagen att det flyger upp en hel del glödande småbitar ur brännarkoppen. Fläkten är inställd på 36%, vilket ju inte låter så mycket. De största flygande småbitarna är ca 4mm i diameter.
Är detta normalt? Vad har ni för inställningar på era fläktar? Flyger det upp mycket glöd för er?
Jag har en 15D.
Mvh
Thomas Nilsson
Fläktinställning
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det finns nog inte någon som har samma fläkt inställning..
Fick min co2 mätare igår så jag justerade om brännaren så nu kör jag matning 65% o fläkt 30% med co2 på 12,5%..
Men det finns dom som har matning 70% o fläkt 52% oxå..
Det flyger inga gnistor nu men det va lite då jag hade fläkt 35% som jag hade nu då jag testade att justera efter lågans färg o röken ur skorsten..
Men det va ingen höjdare då co2 bara va på 8,5% då..
Jag ska sota pannan nu o täta pannluckorna lite bättre då det inte är riktigt tät nu så så får jag se om det ska göras nån ändring/justering..
Fick min co2 mätare igår så jag justerade om brännaren så nu kör jag matning 65% o fläkt 30% med co2 på 12,5%..
Men det finns dom som har matning 70% o fläkt 52% oxå..

Det flyger inga gnistor nu men det va lite då jag hade fläkt 35% som jag hade nu då jag testade att justera efter lågans färg o röken ur skorsten..
Men det va ingen höjdare då co2 bara va på 8,5% då..
Jag ska sota pannan nu o täta pannluckorna lite bättre då det inte är riktigt tät nu så så får jag se om det ska göras nån ändring/justering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo jag förstår att det är olika fläktinställning hos de flesta, men jag tänkte att om det flyger en viss mängd glöd vid 36% hos mig, så borde det göra det hos de flesta vid samma eller högre, om allt är som det ska hos mig.
Vad är det för co2 mätare du skaffat? Hittat någon med överkomligt pris?
Thomas
Vad är det för co2 mätare du skaffat? Hittat någon med överkomligt pris?
Thomas
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Såg själv att det började yra lite glöd vid 34% fläkt sedan ökar det ju mer fläkten ökas.. Jag testade med 52% o då såg det ut som de låg en vinkelslip i pannan..
Så det är nog samma hos alla..
Köpte co2 mätaren här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Den gick på 3600:- + moms men ja köpte den ihop med en kompis som har företag så momsen tar jan igen..
Det är bara co2 mätaren/analysatsen vi köpte för den stora väskan gick på 5600:- + moms..

Så det är nog samma hos alla..

Köpte co2 mätaren här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Den gick på 3600:- + moms men ja köpte den ihop med en kompis som har företag så momsen tar jan igen..

Det är bara co2 mätaren/analysatsen vi köpte för den stora väskan gick på 5600:- + moms..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd