Vad är det för låda som mina elpatroner går in i?
Vad är det för låda som mina elpatroner går in i?
På bilden ser man där skruven och laddningen från pannan möts en box med lite elektronik som elpatronerna är kopplade till.
Vad är det?
Eftersom jag inte använt patronerna och det nu är nedbrunnit så har jag inte funderat mer på det.
Om man slog på elpatronerna började några dioder på kretskortet i boxen att lysa/blinka.
http://www.dvdforum.nu/images/galleri/1 ... 4P8Q5P.jpg
//Jocke
Vad är det?
Eftersom jag inte använt patronerna och det nu är nedbrunnit så har jag inte funderat mer på det.
Om man slog på elpatronerna började några dioder på kretskortet i boxen att lysa/blinka.
http://www.dvdforum.nu/images/galleri/1 ... 4P8Q5P.jpg
//Jocke
Skriv upp dina "krav/önskemål" på en lista så att du inte missar något när rörkillarna börjar komma med "motförslag". Och bocka av allt eftersom det kommer upp/monteras/kommer nya förslag.joa skrev:Ingen fara att jag glömmer något, rörkillarna kommer nog att bli trött på mig vad det lider med alla mina krav på installationen som skall göras![]()
Tur man fått mycket hjälp här (tack André)
//Jocke
Att koppla in en acktank och sedan få det att fungera är inte så svårt men att få ut "max" ur alla tänkbara situationer är mycket krångligare.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Listan är påbörjad och överskickad. Jag postar den här så kan ni väl kompletera med bra ideér:
För att underlätta så kanske jag skall nämna vad jag har för önskemål på utrustning.
Calmarpannan V-33 med sidomonterad Thermia Bequem 25kW (uppgraderad och med nya mjukvaran för acctacnkstyrning med möjlighet att ställa temp-intervall)
1 st 750-liters tekniktank med dubbla vv-slingor (ingen solslinga)
1 st 1500-liters tom tank.
Krav/önskemål:
* Expansionskärlet skall anslutas till acc.tankens nedre del för minskade förluster
* Det skall vara dubbla blandningsventiler för varmvattnet så att det bara tas från nedre slingan så länge den är varm innan det börjar blandas in från övre slingan
* Båda tankarna skall anslutas så de laddas i framkant med automatiskt avlutningsventil i toppen.
* Tankarna skall parallellkopplas och den stora (1500 liter) tanken skall gå att koppla bort med kulventil eftesom den bara används vid vedeldning.
* Laddkretsen (panna till tankar) skall ha en rördimension på minst 35 mm enligt panntillverkaren.
Fler ideér??
//Jocke
För att underlätta så kanske jag skall nämna vad jag har för önskemål på utrustning.
Calmarpannan V-33 med sidomonterad Thermia Bequem 25kW (uppgraderad och med nya mjukvaran för acctacnkstyrning med möjlighet att ställa temp-intervall)
1 st 750-liters tekniktank med dubbla vv-slingor (ingen solslinga)
1 st 1500-liters tom tank.
Krav/önskemål:
* Expansionskärlet skall anslutas till acc.tankens nedre del för minskade förluster
* Det skall vara dubbla blandningsventiler för varmvattnet så att det bara tas från nedre slingan så länge den är varm innan det börjar blandas in från övre slingan
* Båda tankarna skall anslutas så de laddas i framkant med automatiskt avlutningsventil i toppen.
* Tankarna skall parallellkopplas och den stora (1500 liter) tanken skall gå att koppla bort med kulventil eftesom den bara används vid vedeldning.
* Laddkretsen (panna till tankar) skall ha en rördimension på minst 35 mm enligt panntillverkaren.
Fler ideér??
//Jocke