Vad är det för låda som mina elpatroner går in i?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Vad är det för låda som mina elpatroner går in i?

Inlägg av joa »

På bilden ser man där skruven och laddningen från pannan möts en box med lite elektronik som elpatronerna är kopplade till.
Vad är det?
Eftersom jag inte använt patronerna och det nu är nedbrunnit så har jag inte funderat mer på det.
Om man slog på elpatronerna började några dioder på kretskortet i boxen att lysa/blinka.

http://www.dvdforum.nu/images/galleri/1 ... 4P8Q5P.jpg

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det inte en effektvakt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jo, jag har funderat på det, men den ser inte ut som de jag hittat på nätet, men vad skulle det annars vara.
Det fanns några verd på den som man inte kom åt och det kanske var där man ställde vad som skulle slås ifrån ifall huvudsäkringen blev överbelastad.

//Jocke
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Jo, det ser ut som en modern effektvakt.
Den ser till att det inte blir sned-belastning på faserna, så att proppen löser ut på huvudsäkringsnivå.

Glöm inte meddela denna till försäkringsbolaget.
Tänk igenom alla kopplingar och sladdar noga nu :)
/Bamyl
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Ingen fara att jag glömmer något, rörkillarna kommer nog att bli trött på mig vad det lider med alla mina krav på installationen som skall göras :twisted:
Tur man fått mycket hjälp här (tack André)

//Jocke
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev:Ingen fara att jag glömmer något, rörkillarna kommer nog att bli trött på mig vad det lider med alla mina krav på installationen som skall göras :twisted:
Tur man fått mycket hjälp här (tack André)

//Jocke
Skriv upp dina "krav/önskemål" på en lista så att du inte missar något när rörkillarna börjar komma med "motförslag". Och bocka av allt eftersom det kommer upp/monteras/kommer nya förslag.

Att koppla in en acktank och sedan få det att fungera är inte så svårt men att få ut "max" ur alla tänkbara situationer är mycket krångligare.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Listan är påbörjad och överskickad. Jag postar den här så kan ni väl kompletera med bra ideér:
För att underlätta så kanske jag skall nämna vad jag har för önskemål på utrustning.
Calmarpannan V-33 med sidomonterad Thermia Bequem 25kW (uppgraderad och med nya mjukvaran för acctacnkstyrning med möjlighet att ställa temp-intervall)
1 st 750-liters tekniktank med dubbla vv-slingor (ingen solslinga)
1 st 1500-liters tom tank.

Krav/önskemål:
* Expansionskärlet skall anslutas till acc.tankens nedre del för minskade förluster
* Det skall vara dubbla blandningsventiler för varmvattnet så att det bara tas från nedre slingan så länge den är varm innan det börjar blandas in från övre slingan
* Båda tankarna skall anslutas så de laddas i framkant med automatiskt avlutningsventil i toppen.
* Tankarna skall parallellkopplas och den stora (1500 liter) tanken skall gå att koppla bort med kulventil eftesom den bara används vid vedeldning.
* Laddkretsen (panna till tankar) skall ha en rördimension på minst 35 mm enligt panntillverkaren.

Fler ideér??

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:
Fler ideér??

//Jocke
Vad glad installatören ska bli då du vet hur du ska ha det.. :wink: :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar