Jag har idag en Bequem 15 (analoga modellen) som jag kör i en gammal Diompanna.
Brännaren fungerar alldeles ypperligt, jag har inte haft några som helst problem med den under den tid den gått. Den var nyrenoverad (Sluss, doserhjul med taggar och det stora hjulet bytta) när jag köpte den.
I garaget står en sprillans ny Biomaticpanna som skall installeras när vädret blir lite varmare. Jag hade tänkt köra vidare med bequemen efter bytet.
MEN, när jag såg att Rinkaby Rör säljer Bentone Bio (som vad jag kan förstå är samma sak som en Bequem 15D) för 16 800:- får jag griller i huvudet.
Kanske man skulle sälja den gamla brännaren och köpa en ny?
Frågan är om jag egentligen vinner något på det. Bortsett från garantin, finns det någon orsak att köpa Bentonen?
Dessutom, är det någon som kan ange ett rimligt pris för den begagnade?
Att byta eller ej?
Att byta eller ej?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Thanks for that information libi.
That would be about 6500 skr, but the question still is what benefits it would give me?
I understand I would get much more "fun" information about what's going on, but apart from that would i save any money?
That would be about 6500 skr, but the question still is what benefits it would give me?
I understand I would get much more "fun" information about what's going on, but apart from that would i save any money?
That's right indeed, but unfortuneately there are no such features built in.libi skrev:as far as i understand has the bentone/ctc burner inbuild shunt-steering a week programm and a clock.
these are very strong arguments pro bentone
I phoned CTC and asked them, they confirmed it was a stock Bequem 15D in CTC/Bentone disguise.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
That is almost 35% of the price for a new burner and you still have the old housing. Is it really worth the difference?carpelux skrev:That would be about 6500 skr, but the question still is what benefits it would give me?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator