"Modulerat drift"
"Modulerat drift"
Jag undrar en sak:
Rent pelletsekonomisk, kan det löna sig att ha en styrning som kan köra från 3KW till t.ex. 18KW i små steg och styra denna drift efter panntemperaturen?
Jag är helt på det rena med att det på sommarn är omöjligt men på "smällkalla" vintern ligger mitt hus på ett värmebehov av 3,5-7KW så då är det fullt möjligt.
Finns det fördelar? nackdelar? Jag förstår ju att brännaren måste helst vara kapabel att justera med en lambda-sond om möjligt men om vi nu bara tänkar själva styrningenssättet.... Vad är bäst?
Förutsättningerna är: ingen ackumulatortank, min hederliga CTC 265B 72'a, ingen shuntstyrning men termostater på samtliga element.
Jag har fått veta att det är en driftekonomisk fördel att ha kontinuerlig drift men det är 1 åsikt.
Rent pelletsekonomisk, kan det löna sig att ha en styrning som kan köra från 3KW till t.ex. 18KW i små steg och styra denna drift efter panntemperaturen?
Jag är helt på det rena med att det på sommarn är omöjligt men på "smällkalla" vintern ligger mitt hus på ett värmebehov av 3,5-7KW så då är det fullt möjligt.
Finns det fördelar? nackdelar? Jag förstår ju att brännaren måste helst vara kapabel att justera med en lambda-sond om möjligt men om vi nu bara tänkar själva styrningenssättet.... Vad är bäst?
Förutsättningerna är: ingen ackumulatortank, min hederliga CTC 265B 72'a, ingen shuntstyrning men termostater på samtliga element.
Jag har fått veta att det är en driftekonomisk fördel att ha kontinuerlig drift men det är 1 åsikt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: "Modulerat drift"
Jag säger det igen. Brännarens effekt beror på rosterarian. Om du kan få en brännare konstruerad för maxeffekt 20 kW att gå på 3-4 kW så går den med låg verkningsgrad. För att få den att gå med låga effekter med hög verkningsgrad så måste den kunna ställa om rosterarian.Icecap skrev:Jag undrar en sak:
Och detta relativt snabbt för när du tar en dusch så åtgår det ca 15 kW effekt.
Alltså enbart lamdasond hjälper inte men är kanske förutsättningen för att få hög verkningsgrad om man kan reglera rosterarian synkront med inmatade pelletseffekt (variabel matningsmängd).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Av de jag sett så bör pannan va av samma effekt som brännaren går på..MP skrev:
Jag säger det igen. Brännarens effekt beror på rosterarian. Om du kan få en brännare konstruerad för maxeffekt 20 kW att gå på 3-4 kW så går den med låg verkningsgrad. För att få den att gå med låga effekter med hög verkningsgrad så måste den kunna ställa om rosterarian.
Brännare max effekt 20 kW så ska pannan oxå ha den effekten vid pelletsdrift.. Dom värme upptagande ytorna i pannan ska ha vara lagom stora efter rökgasmängden.. Så det är både rosterytan o pannans kanalarea som avgör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap skrev:Jag har fått veta att det är en driftekonomisk fördel att ha kontinuerlig drift men det är 1 åsikt.
Den kan jag dela. Åsikten bekräftas av Äfab's tester.
Kan man inte modulera driften i vissa gränser trots allt? Det gäller dock att man har full kontroll över bränslemängd och primärluft och sekundärluft för sig. Som nämnd ovan är lambadareglering att föredra. På bequem ändras väl inte rosterarean trots att den kan modulra?MP skrev: Jag säger det igen. Brännarens effekt beror på rosterarian. Om du kan få en brännare konstruerad för maxeffekt 20 kW att gå på 3-4 kW så går den med låg verkningsgrad.
Vad jag vet så kan inga pelletsbrännare till villamarknaden ändra rosterytan. Och tack vare det så blir den nuvarande modulerande driften , typ bequem, en fusklösning som inte fungerar särskilt väl.Doc skrev:Kan man inte modulera driften i vissa gränser trots allt? Det gäller dock att man har full kontroll över bränslemängd och primärluft och sekundärluft för sig. Som nämnd ovan är lambadareglering att föredra. På bequem ändras väl inte rosterarean trots att den kan modulra?
Problemet kan illustreras med ett kanske lite haltande exempel: Om du skall tända en mycket liten brasa i en öppen spis och sprider ut den lilla vedmängden över hela spisens yta så kan nog var och en inse att det knappast går att få eld så att all ved brinner upp. Utan man måste fösa ihop det hela till en lite hög och tända, då brinner det bra.
Alltså det måste finnas en viss tjocklek av pellets på rosterytan för att det skall brinna med rätt effekt och verkningsgrad. Se förbränningslära på
www.energifirman.com/
Men hur har du då tänkt att köra är det inte risk för att varmvattenkapaciteten blir alldeles för dålig. (hur stor varmvattenberedare har icecap i pannan)Doc skrev:Icecap skrev:Jag har fått veta att det är en driftekonomisk fördel att ha kontinuerlig drift men det är 1 åsikt.
Den kan jag dela. Åsikten bekräftas av Äfab's tester.
Är det någon som har försökt köra sin brännare så att man vet att den överhuvud taget fungerar driftsäkert vid 3 kW efektuttag?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja de blir nog inget problem med vv då brännaren ökar effekten då panntempen sjunkit under en viss temp.. Men jag håller med om o är tveksam till att den kommer brinna effektivt..MP skrev:
Men hur har du då tänkt att köra är det inte risk för att varmvattenkapaciteten blir alldeles för dålig. (hur stor varmvattenberedare har icecap i pannan)
Är det någon som har försökt köra sin brännare så att man vet att den överhuvud taget fungerar driftsäkert vid 3 kW efektuttag?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
Rent generellt borde det vara bra att lägga sig på en relativt låg effekt säg 7-9 kW som man otimerar verkningsgradsmässigt till att bli så bra det bara går. Detta ger långa gångtider som borde innebära en hög totalverningsgrad. Jag har kört så under denna kalla vinter och tycker mig märka en positiv effekt i förbrukningen. Någon som har upplebt samma sak?
MVH
Ulf
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Är inte just det som händer i en undermatad brännare? På den ställen som pelletsen trycks in ligger de ihopackad, plus att brännarkoppen är mer eller mindre trattformad (="variabel rosteraria")MP skrev:
Alltså det måste finnas en viss tjocklek av pellets på rosterytan för att det skall brinna med rätt effekt och verkningsgrad. Se förbränningslära på
www.energifirman.com/
Sen hoppas på att Sahlin's ger sig in på att göra economen modulerbart. Om man anpassa hastigheten på rosterrullerna kan man styra att vid olika effekter får en fint pelletshög på den sidan där pelletsen matas in.
Jag håller med MP att en brännare/panna har visserligen sin optimaleffekt men i vissa gränser borde det nog vara möjligt att ändra och därmed förbättra totalverkingsgraden.
De dyra österikiska pannar jobbar jo på det viset och en del av deras bra årsverkningsgra tillskrivs just detta faktum.