Hej?
Är det någon som har erfarenhet eller läst om det är möjligt eller vettigt att installera en p-brännare i en albin 720 vedpanna från 95?
Själv har jag en ctc combi från 67 som jag funderar på att byta ut för att gå över till pelletseldning. Jag anser att det den är för gammal för att våga köra vidare med?
Håkan
Pelletsbrännare till albin 720??
-
- Frö
Jag har installerat en PX21 i min Albin 725F, antar att det är snarlikt din panna.Är det någon som har erfarenhet eller läst om det är möjligt eller vettigt att installera en p-brännare i en albin 720 vedpanna från 95?
Min brännare sitter i den övre luckan på en stos som följde med brännaren. Installationen var enkel och jag hade kunnat gjort det själv.
Övergångsspället har jag stängt helt och lagt in ett "stålnät" så att ev. pellets inte ramlar rakt ner i askan.
En gissning är att total verkningsgraden bara är cirka 75-80% och förbränningen kring 90%. Men en ny pannan är nog lite men inte mycket bättre.
En nackdel med min panna är att det är ett litet h-vete att sota den.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- Frö
Om nu din panna är som min så är den cirka 170cm hög och 80cm djup.
Och pannan sotas uppifrån baktill. (via rökkanlen och en lucka bredvid).
Min panna står ganska trångt då det är en vägg på ena sidan och en ack-tank på den andra, så det blir alltså lite akrobatik för att klämma in sig mellan pannan och acktanken.
Nu är ju min panna från 89, så det kan ju skilja en hel del... men konvektionsdelen är bla. ett fyrkantigt schakt rak ner från toppen till botten baktill.
Till pannans fördel så behöver jag inte aska ur mer än en gång per månad ungefär (vinter).
Alltså; det där med plåtar behöver jag inte då den enkelt suger värmen ur rökgaserna ner till cirka 120-140 grader. Och skorstenen fixar resten.
90% förbränning är rätt ok, de bästa är på cirka 95%, årsverkningsgraden är mycket svår att beräkna "i hemmet", och de flesta nya pannor kommer inte upp i 90% årsverkningsgrad.
Och pannan sotas uppifrån baktill. (via rökkanlen och en lucka bredvid).
Min panna står ganska trångt då det är en vägg på ena sidan och en ack-tank på den andra, så det blir alltså lite akrobatik för att klämma in sig mellan pannan och acktanken.
Nu är ju min panna från 89, så det kan ju skilja en hel del... men konvektionsdelen är bla. ett fyrkantigt schakt rak ner från toppen till botten baktill.
Till pannans fördel så behöver jag inte aska ur mer än en gång per månad ungefär (vinter).
Alltså; det där med plåtar behöver jag inte då den enkelt suger värmen ur rökgaserna ner till cirka 120-140 grader. Och skorstenen fixar resten.
90% förbränning är rätt ok, de bästa är på cirka 95%, årsverkningsgraden är mycket svår att beräkna "i hemmet", och de flesta nya pannor kommer inte upp i 90% årsverkningsgrad.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.