Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Econom skrev:
Vilka tillverkare har tillsatser i pelletsen??
Jag har läst att det är vanligt att tillverkare blandar in lim i trämassan för att den ska hålla ihop bättre, vilka övriga tillsatser förutom trämassa som används vet jag inte men det finns nog en del skulle jag tro.
[/quote]

Hej.
Vad jag hört är att vissa tillverkare tidigare blandade in extra "lignin" i tillverkningen, som är ett naturligt förkommande lim i trä. Lignin fås även som restprodukt vid pappersmassetillverkningen, vilket troligtvis gjorde det billigt att ersätta dyra pressar med detta.

Nu för tiden känner jag inte till om detta görs, då det naturligt förekommande ligninet normalt räcker för att binda pelletsen med dagens utrustning.

Det låter heller inte som något miljöfarligt - i så fall borde all pellets-/ved-eldning vara det i viss utsträckning, vilket i det senare fallet försigått i några miljoner år med ett hyfsat resultat (genomsnittstiden mellan skogsbränder - för varje skog - var tidigare 50 år, och det är definitivt inga "fina" rökgasvärden från en sådan).

Rätta mig gärna om ligninet. Jag har inte läst på om pelletstillverkning.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

på skrev:
Rätta mig gärna om ligninet. Jag har inte läst på om pelletstillverkning.
Liginin så va de det hette :oops: men du har helt rätt..

Sen beror de förstås på om spånet torkas el ej för det är vid uppvärmning av spånet som liginin bildas men hur de blir då dom pressar torrspån vet jag inte.. De kanske är där som det blandas i extra.. :roll:

Men de ä klart i norge vet man ju inte hur dom gör.. :wink:
Kanske är lim i den pelletsen som gör att energiinnehållet är högre..

Här finns att läsa om pelletstillverkning http://www.skekraft.se/customer/index.asp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Här kan ni läsa mer om Svanenmärkning av pellets: http://www.svanen.nu/DocNord/087.pdf
Har inte hunnit läsa själv men det hade vart intressant att få höra lite kommentarer innan jag gör det.

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
på skrev:
Rätta mig gärna om ligninet. Jag har inte läst på om pelletstillverkning.
Liginin så va de det hette :oops: men du har helt rätt..

Sen beror de förstås på om spånet torkas el ej för det är vid uppvärmning av spånet som liginin bildas men hur de blir då dom pressar torrspån vet jag inte.. De kanske är där som det blandas i extra.. :roll:

Men de ä klart i norge vet man ju inte hur dom gör.. :wink:
Kanske är lim i den pelletsen som gör att energiinnehållet är högre..

Här finns att läsa om pelletstillverkning http://www.skekraft.se/customer/index.asp
Du kan ju läsa direkt här om Norsk Pellets.
Här har du även kriterier som du kan läsa för att se kraven för att klara svanenmärkningen. http://www.norskpellets.com

Visst förekommer det tillsatser i pellets. Mest vanlig är väl den som inte är testad för ISO. Där vet du ej vad det förekommer för restprodukter.
Tänk dig sågverk som är placerade vid kusten och bevattnar sitt timmer med saltvattnet, där har du stora boven till stora slaggkakor i brännarna.
Alltså saltkristaller. Mest förekommande i importpellets, där du ej har några krav på att följa en ISO standard. Men titta på kriterierna för ISO standard och sedan jämför du dessa emot svanen så ser du genast högre krav. Visst är Norsk Pellets en bättre pellets, inget att snacka om, men du bör justera utrustningen när du byter till detta bränsle.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag har hanterat lite av varje. Kör själv vestmarka för jag tycker dom som tidigare sagts här är bra att ha och göra med.

Dammar mindre, jämnare kvalitet och "luktar" godare om det nu kan vara en förevändning. ;)
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

När jag bytte från Sydpellets till Vestmarkapellets så blev jag förvarnad om att jag måste ställa ner matningen en hel del och det var ju ingen överdrift. I normala fall hade jag en knappt synlig låga på Sydpellets när man tittade in igenom luckan ovanför brännaren. Jag var naturligtvis tvungen att testa utan att ställa ner matningen först, nyfiken som man är.
Snacka om skillnad :shock: !!! När jag tittade in efter att den hade gått en stund så var det rena eldhavet där inne. Ett enda orange inferno. Blev nästan lite skraj faktiskt

Nu har de ju mätt upp skillnaden vetenskapligt och så där men jag tycker efter den erfarenheten att det låter konstigt att skillnaden i energiinnehåll inte skulle större än de siffror de har angett. Iofs så var den sändning Sydpellets jag körde med av dålig kvalitet men i alla fall...

Tänkte bara dela med mig av erfarenheten

Sen finns det ju en aspekt till för oss som kör med säck; man behöver inte kånka lika mycket :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej på Er.
Jag är lite frågande till de uppgifter som framkommit i debatten när jag tittar under länken "www.skekraft..." Att det skulle ge högre energivärde i ett bränsle om man först "kokar" det, låter synnerligen långsökt. Förvisso är det någon signatur här som hävdar att energivärdet blir högre, och inte texten som länken pekar på.

Mig veterligt innehåller allt torrt träbränsle ca. 24 MJ/kg=6.7 kWh/kg, om jag inte minns fel, förutsatt att man eldar det i en "bomb-kalorimeter", vilket jag inte tror att någon värmer huset med. Värmevärdet å andra sidan, där ångentalpin för för den fukt som bränslet dels innehåller (och dels bildar under förbränningen) är borträknad, är för hyggligt torrt träbränsle (t. ex. pellets) ca. 18 MJ/kg=5 kWh/kg. M. a. o. relativt oberoende av om det är tall, gran, björk, mm. Att sedan en vresig björk både är svårkluven och tung att bära, gör att man får många kilon i pannan om man eldar upp den. Det kan vi pelletseldare "strunta blankt i", då vi köper vårt bränsle efter vikt, och inte volym.

Om sedan våra grannar i väst har kommit på en tillverkningsmetod som ger en "hållfastare" pellets, genom att mer lignin frigörs under kokningen, är det kanske läge att gratulera, men det låter som ett dyrbart sätt att fixa ligninet på.

Lignin är ett naturligt förekommande bindemedel som frigörs när pellets pressas - utan föregående kokning. Om man inte är nöjd med mängden kan man tillsätta lignin, som det finns gott om, då detta är en restprodukt i pappersmassaframställning (jag är inte helt insatt i om detta har förändrats i dagsläget, men i pelletseldningens begynnelse fanns det gott om lignin i massaindustrin).

Å andra sidan tycker jag personligen att det finns svensk pellets med tillräckligt bra kvalite, vad beträffar hållfastheten. Vad gäller värmevärdet i vår pellets, jämfört med den norska, skulle jag bli ytterst förvånad om det skilde något nämnvärt. Det enda som jag kommer på, vore om fukthalten i princip är noll i den norska pelletsen. Finns det någon uppgift på detta? Ännu mera tveksam är jag till att "energivärdet" i den norska pelletsen skulle vara högre, förutsatt att de inte hällt nordsjöolja i den - men det skulle nog inte föranleda någon svanmärkning... Den mesta pelletsen i sverige pressas av sågspån från våra sågverk, och visst slinker det med lite bark i den. Det finns även gott om mindre pelletstillverkare som pressar sitt av kutterspån från hyvlerier, och då är det inget bark med. Jag har aldrig sett något bevis för att pelletsen pressad av kutterspån skulle skilja nämnvärt i värmevärde, jämfört med den som pressats av vanligt sågspån.

Förövrigt hoppas jag att ingen säljare av den norska pelletsen medvetet har angivit "energivärdet" i sin pellets, för att jämföra med "värmevärdet" i svensk pellets. Det vore, snudd på, en bra norge-historia - om det inte vore ett sådant svindleri.

Slutligen, om någon ändå upplever en skillnad med den norska pelletsen, skulle jag misstänka att det beror på densiteten i bränslet. Om de nu har pressat sin pellets hårdare och kanske har en mer välklippt pellets, samt dessutom tillverkar 6mm i stället för 8mm, förändras naturligtvis bränsle-/luft-blandningen. Har man tidigare haft ett luftöverskott - vilket beskrivningen av lågan hos någon tydde på - är det klart att det upplevs som positivt. Å andra sidan hade det förmodligen varit enklare, och billigare, att trimma brännaren.

Bara för att undvika misstankar om jäv, vill jag påpeka att jag inte har den minsta koppling till svensk pelletsindustri - bortsett från att jag är kund där.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

på: håller helt med.

Jag tycker nu inte att Vestmarka far med osanning. De anger att deras energiinnehåll är 4,88Wh/g (har provningsprotokollet) och "genomsnittspelletsen" har 4,8Wh/g. Jag anser att detta är sanning.

Vad som skiljer är volymvikten: "vanlig" har 675g/L, Vestmarka har 739g/L, den är alltså pressat hårdare. Det gör att de brännare som matar in en viss volym per matning (det gör väl alla?) måste justeras ner i matningen.... men det gör ingalunda pelletsen mer energirik per Kg (nåja, 1,7% men...).

Så har man en brännare som inte är så känslig med finfraktion behöver man egentligen uteslutande räkna pris efter Wh/g, billigaste vinner. Sen kommer frågan om allmän kvalitet, sintring osv men det har inget med brännvärdet att göra.

Det samma sker med släpningen: för att värma upp kåken ska man släpa samma vikt (nåja, de 1,7%...) per KWh så att påstå att det blir mindre kånkande med Vestmarka är fel.

Kvar står den högre kvalitet, mindre finfraktion, behagligare doft osv, har man en anläggning som behöver en del av dessa egenskaper för att köra stabilt är det bra att man kan få produktet.

En annan sak jag ser som positivt med Vestmarka är att man kan ha 10% fler KWh i ett förråd, räknat per m³.

Så det är alltså viktigt att skilja på brännvärdet per Kg och vikten per volymenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Jaha, fick reda på att det inte gick att ställa om matningen på min gamla JanFire (-98 ). Därför är det inte lönt för mig att elda Vestmarka, tyvärr.
Synd eftersom jag fick tag på dom och det visade sig att dom kunde leverera till Falkenberg för lägre pris än både Statoil och Såbi.

Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tänk också på att du har en mycket lägre askhalt med Norsk Pellets.
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Etanolist skrev:Jaha, fick reda på att det inte gick att ställa om matningen på min gamla JanFire (-98 ). Därför är det inte lönt för mig att elda Vestmarka, tyvärr.
Synd eftersom jag fick tag på dom och det visade sig att dom kunde leverera till Falkenberg för lägre pris än både Statoil och Såbi.

Ajöken // Micke
Hej Micke.
Tänkte bara tipsa om att för luft/bränsle-blandningens del har det ingen betydelse om du förändrar inmatad bränslemängd eller luftmängd. M. a. o. kan du ev. justera fläktpådraget - uppåt i detta fall - alternativt justera upp ett ev. täckspjäll i fläktinsuget (jag vet tyvärr inte hur en Janfire är ihopkommen). Möjligen kan du även nå tillräcklig effekt genom att justera upp draget - förutsatt att du har ett rejält grunddrag och dessutom har haft en dragregulator monterad för att hålla nere detta.

Den negativa inverkan du möjligen kan ha med att justera upp luftmängden i stället för justera ner bränslemängden, vid ökad densitet på bränslet, är att du kan riskera att överskrida brännarens max-effekt. Den risken, och framförallt konsekvenserna, tror jag är liten. Möjligen kan väl någon återförsäljare skylla helt oberoende problem på detta, men det spelar väl mindre roll då brännaren var fån -98 och gantin ändå är överspelad.

Ett annat sätt är att "maskera" en del av skruvens pelletsintag. I ditt fall misstänker jag att det finns en internskruv i brännaren som styr matningsmängden. Prova med den pellets du har i dag att strypa ner, och kontrollera uppnådd effekt genom att samla upp frammatad pellets och väga den. Givetvis under en och samma tid för maskerad och omaskerad skruv.

Själv skulle jag strunta i allt besvär och att betala ett högre pris för norsk pellets - trots att jag har en brännare som är mycket lätt att justera för varierande pelletsflöde. Det finns en rad bra svenska tillverkare som har tillräckligt hög densitet för min smak, och bra kvalite förövrigt. Sedan är det ju tyvärr så att ens geografiska hemvist begränsar utbudet, men jag är säker på att du hittar något lämpligt inom räckhåll.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

på skrev: Hej Micke.
Tänkte bara tipsa om att för luft/bränsle-blandningens del har det ingen betydelse om du förändrar inmatad bränslemängd eller luftmängd.
Tyvärr räcker inte den möjliga fläktjusteringen för att elda Vestmarka effektivt i min brännare, enligt JanFire.
på skrev: Ett annat sätt är att "maskera" en del av skruvens pelletsintag.
Detta skulle kanske gå men jag tycker inte det är värt besväret.
på skrev: Själv skulle jag strunta i allt besvär och att betala ett högre pris för norsk pellets
Ännu en gång: Det är inte dyrare att köpa Svanenmärkt Vestmarkapellets, tvärt om när jag jämförde iaf. Hade jag kunnat elda det effektivt hade jag bytt direkt!
Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Etanolist skrev:
på skrev: Själv skulle jag strunta i allt besvär och att betala ett högre pris för norsk pellets
Ännu en gång: Det är inte dyrare att köpa Svanenmärkt Vestmarkapellets, tvärt om när jag jämförde iaf. Hade jag kunnat elda det effektivt hade jag bytt direkt!
Ajöken // Micke
Håller med. Den är inte dyrare, utan kostar lika eller strax under vad vi får betala för "vanlig" svensk pellets.

Skall själv byta så fort jag har fixat min brännare så att jag kan justera ned matningen. Har en idé på hur jag skall fixa det utan att köpa "en dyr plastbit" (ny processor) för 820:-.......

Hård pellets med lite damm och fin material passar mig perfekt. eftersom mitt luftmatningssystem är känsligt för damm och mycket fin fraktion.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar